دانش آموزان مروجين فرهنگ مصرف بهينه آب
آب مايه حيات است و به گفته خداوند:( «و جعلنا من ماء کل شئ حي» و هر چيزي را از آب زنده کرديم). اين نعمت گرانبها متعلق به همه ساکنين يک سرزمين بوده و دسترسي به آب به خصوص براي شرب و بهداشت حق همه انسانهاست.
ذخاير آب جهان هر روز در حال کاهش است. افزايش تقاضا براي مصرف در کنار تغييرات آب وهوايي وگرم شدن زمين، بسياري از کشورهاي جهان را نگران بحران در منابع آبي خود کرده است. لذا به دليل محدود و ثابت بودن مقدار آب تجديد شونده،رقابت بين مصرف کنندگان آب شرب،کشاورزي و صنعت از يک سو و رقابت در سطح حوضه هاي آبريز از سوي ديگر در آينده مي تواند چالشهاي جديدي را موجب شود.
بر خلاف کالاهاي ديگر آب را به آساني نمي توان در حجم زياد از جايي به جاي ديگر انتقال داد و لذا مصرف آن فقط به منابع محلي محدود است. در اين صورت واضح است که بيشتر مناطق کشورمان با کم آبي مواجه هستند و با بحران آب دست و پنجه نرم مي کنند، سطح سفره آبهاي زيرزميني مرتب کاهش پيدا مي کند، و کشاورزان براي برداشت آب از دل زمين روز به روز چاههاي عميق تري حفر مي کنند.
طرحهاي تغذيه مصنوعي سفرههاي زيرزميني در بسياري از دشت ها اجرا مي شود. مهار سيلابها و ذخيره سازي براي استفاده در کشاورزي، احداث سد و بندهاي کوچک و طرحهاي پخش سيلاب از جمله اين طرحها است که برخي از آنها توسط شرکت هاي آب منطقه اي و برخي ديگر توسط جهاد کشاورزي و منابع طبيعي اجرا مي شوند.
عليرغم اجراي طرحهاي کوچک و بزرگ تامين آب، مصرف بالا و غير منطقي آب در بخشهاي مختلف موجب هدر رفتن اين ماده ارزشمند مي شود.
منابع و ذخاير هر کشور، جزو ثروتهاي آن کشور به شمار ميآيد، و اگر کشوري نسبت به مصرف غير اصولي منابع خود بيتفاوت باشد، در واقع نسبت به داراييها و ثروتش بيتفاوت است.
مهمترين استراتژي براي حفظ وحراست از منابع آب موجوداز طريق بهينه سازي الگوي مصرف،آموزش صحيح ونهادينه کردن ارزش واهميت آب در جامعه مي باشد. بهرهوري نيازمند سرمايهگذاريهاي بلندمدت است و اين سرمايه گذاري بايد در زمينه آموزش و پرورش کودکان و ايجاد تغيير در چگونگي تعليم و تربيت فرزندان در خانوادهها صورت گيرد تا نگرشهاي بهره وري و بهينه سازي مصرف از کودکي در وجود فرزندانمان شکل گيرد.
از آنجايي که مدرسه محل اصلي آموزش هنجارها و ارزشها بوده و مدرسه خشت اول جامعه مدني است، محققين معتقدند که هرسرمايه گذاري در داخل مدرسه سود کلاني را به بار مي آوردچرا که شخصيت دانش آموزان درحال شکل گيري بوده ودرصورت عادت به رفتارهاي صحيح، در اطرافيان، اعضاي خانواده و نيز نسل بعدي تاثير بسزايي را خواهند داشت. در اين صورت هريک از دانش آموزان به مروجين فرهنگ مصرف صحيح آب تبديل خواهند شد. اجراي طرح ملي "نجات آب" در مدارس راهنمايي به دنبال دستيابي به اهداف ذکر شده است. استفاده از استعدادها و توانمنديهاي نوجوانان در جهت آموختن و آموزش دادن راههاي مصرف بهينه آب، بخصوص در بخش آبهاي زيرزميني از اهداف عمده اين طرح است. اميد است با آموزشهاي صحيح و اصولي به کودکان و نوجوانان اين سرزمين و ايجاد فرهنگ مصرف صحيح در خانواده ها گامي در جهت حفظ سرمايه هاي ميهن عزيزمان برداريم.
فريبا کمري