|  رنگ  |  + 0 -  | 
ADA
بستن این پنجره
راهنما

این سایت مطابق با استاندارهای ADA برای نابینایان مناسب‌سازی شده و سازگاری این استاندارد در بخش‌های مختلف لحاظ گردیده است.
بستن این پنجره

قوانين حوزه آب بازدارندگي لازم را ندارد

به گزارش روابط عمومی شرکت آب منطقه ای همدان ، محمودرضا عراقي در نخستين همايش منطقه‌اي بحران آب و بهره‌وري، چالش‌ها و راهکارهاي همدان اظهار داشت: آب مسئله مهمي است که رسانه‌ها بايد به مسائل علمي در اين زمينه بهاي بيشتري داده و در اخبار خود بار علمي مطالب را افزايش دهند.

وي با اشاره به اينکه برنامه‎ريزي براي مسئله آب به تحقيقات آکادميک و کاربردي نياز دارد، گفت: بايد استراتژي لازم با توجه به تهديدها و فرصت‌هاي موجود تعيين شود.

عراقي با بيان اينکه برنامه‎‌ريزي براي آب نيازمند شناخت اهميت‌هاي اين حوزه است، گفت: برخي مواقع وقتي مسائل عادي جلوه داده‌ مي‌شود برنامه‌ريزي مناسبي نيز براي ان در نظر گرفته نمي‎شود ولي بايد به اين نکته توجه داشت که آب مايه حيات و بي‌بديل است.

وي با تصريح بر اينکه آب جايگزين ندارد، افزود: در حال حاضر 70 درصد مساحت کره زمين را آب فراگرفته و تنها يک ده هزارم آن قابل استفاده است و اين موضوع نشان مي‎دهد که اهميت آب در زندگي بسيار بالاست.

معاون استاندار همدان تاکيد کرد: براساس تعريف سازمان ملل متحد هر کشوري که بيش از 40 درصد از منابع آب تجديدشونده خود استفاده کند کم‎آب شناخته مي‎شود و اين در حالي است که در کشور از بيش از 70 درصد منابع تجديدشونده آب استفاده شده است.

وي با بيان اينکه ايران داراي خاک بيشتر و آب کمتر است، عنوان کرد: اين مسئله سبب به وجود آمدن رقابت شده و در اين رقابت برخي اقدامات سياست‌مداران و مديران معادلات را بر هم زده و ايجاد مشکل مي‌کند.

عراقي با اشاره به اينکه تامين مواد غذايي و امنيت غذايي در گرو استفاده از آب است، گفت: در حال حاضر 90 درصد از آب استان همدان در بخش کشاورزي مصرف مي‎شود که در متوسط جهاني اين رقم برابر 70 درصد است.

معاون استاندار همدان با تصريح بر اينکه بهره‎وري آب در کشور به مراتب کمتر از متوسط جهاني است، تاکيد کرد: متاسفانه آب هنوز در کشور به عنوان کالاي اقتصادي مطرح نيست و همه به آن به عنوان يک کالاي فراوان و ارزان نگاه مي‎کنند.

وي با تاکيد بر اينکه کيفيت و جلوگيري از آلودگي آب از اولويت‌هاي استان است، گفت: بايد قوانين بازدارنده در حوزه آب مورد تصويب قرار گيرد که لازم‌الاجرا بوده و با متخلفان نيز برخورد لازم صورت گرفته که متاسفانه قوانين مربوط به کيفيت و آلودگي آب اجرايي نمي‎شود.

معاون عمراني استاندار همدان با بيان اينکه بخش کشاورزي سهم بيشتري از آب کشور را مصرف مي‎‌کند، عنوان کرد: هنوز طرح آمايش سرزمين در کشور تدوين نشده و بدون اين طرح نمي‎توان استراتژي کشور را در زمينه کشاورزي تعيين کرد.

وي با تاکيد بر اينکه در استان همدان بيش از پتانسيل آب‌هاي زيرزميني بهره‌برداري صورت گرفته است، تصريح کرد: اين درحالي است که قانون در اين زمينه رعايت نشده است.

عراقي با تصريح بر اينکه بايد نگاه جديدي در حوزه آب و راه‌اندازي حکمراني خوب آب صورت گيرد، افزود: آب بايد با مشارکت دست اندرکاران و خردجمعي مديريت شده و نگاه بالا به پايين در حوزه آب برداشته شود.

وي با تصريح بر اينکه برنامه‌ريزي در حوزه آب بايد از پايين به بالا باشد، عنوان کرد: تمامي آحاد جامعه بايد در زمينه مسئله آب آموزش‌هاي لازم را گذرانده و در مديريت آن مشارکت داشته باشند.

معاون استاندار همدان با اشاره به اينکه بدون کمک مردم و نهادهاي اجتماعي نمي‎توان بحران آب را در کشور و استان مديريت کرد، گفت: بايد از تجارب همه در اين زمينه استفاده کرده و سنت‌هاي فراموش‌شده آب همچون "ميرآب" را دوباره احيا کنيم.

عراقي با بيان اينکه دست‌کاري سنت‌هاي گذشته نظام بهره‌برداري رودخانه‌ها را از بين برده است، افزود: اين مسئله سبب شده تا در زمينه مديريت آب ارتباط با مردم قطع شده و تمام مديريت آب توسط حاکميت صورت گيرد که اگر اين اتفاق نمي‌افتاد امروز مشکل کمتري در حوزه آب داشتيم.

وي با اشاره به اينکه نقش و جايگاه آب براي همه مردم بايد روشن شود، گفت: کساني که در حوزه آب سياست‌گذار بوده و تصميم‎‌گيري مي‎کنند بايد از تمامي مسائل در اين زمينه آگاهي لازم را داشته باشند.

معاون استاندار همدان تاکيد کرد: براي حکمراني خوب در حوزه آب بايد ساز و کارهاي حقوقي مناسبي ديده شده و قوانين در اين زمينه از پايين به بالا اجرايي شده و تضمين لازم براي اجرا وجود داشه باشد.

عراقي با تصريح بر اينکه بايد مديريت تقاضا در حوزه آب استان همدان اجرايي شود، افزود: مديريت مصرف و تقاضا با يکديگر همپوشاني دارد، مديريت مصرف به معناي بهينه مصرف کردن آب است ولي مديريت تقاضا به اين معناست که آب به چه بخشي تخصيص پيدا کند تا صرفه بيشتري براي استان و مردم داشته باشد.

معاون استاندار همدان بر گرفتن بهاي تمام شده آب از مردم تاکيد کرد و گفت: بايد گرفتن بهاي پلکاني آب اجرايي شود و اگر در اين بين کسي آب را آلوده کرد، بهاي آن از متخلف گرفته شود.

روابط عمومی شرکت آب منطقه ای همدان
کد خبر: 550
  تاریخ خبر : 1393/10/17
  آخرین به‌روزرسانی : 1393/10/17
 مدیر روابط عمومی
 1165
سایتـــ های مرتبطـ

آمار بازدیدکنندگان

  • کاربران آنلاین : 55
  • بیشترین بازدید همزمان : 507
  • بازدید امروز : 3,166
  • بازدید دیروز : 7,249
  • کل بازدید : 5,428,246
  • آخرین به روزرسانی : 1403/02/05 09:19:46
  • شناسه IP شما : 3.133.149.168

راه‌های تماس با ما

  • آدرس : همدان، خیابان جهاد، شرکت سهامی آب منطقه‌ای همدان
  • کدپستی : 6515914481
  • تلفن : 08138220737
  • فاکس : 08138220225
  • پست الکترونیکی : info[at]hmrw.ir
  • پیامک : 300074811
  • تلفن گویا :