مقدمه
تقدیس و ارجگذاری آب از دیرباز در باورها و اعتقادات ایرانیان باستان بازتاب داشته است. آنان آب را دومین آفریده از آفریدگان هفت گانهای میپنداشتند که اهورامزدا خلق کرده است و پس از آتش، مقدسترین عنصر به شمار میآوردند، نیاکان ما آب را مظهر پاکی و مادهای زندگیبخش میدانستند و این باور را با ستایش وجودهای مقدسی که نشانه ارزشهای آب بودند، ابراز میکردند. آناهیتا یا ناهید الهه یا فرشته نگهبان آب، همواره مورد ستایش و تقدیر قرار میگرفت.
اشکانیان برای نیایش الهه آب معبدهای بزرگ در کنگاور، نیشابور، همدان و شوش ساختند. شاهان هخامنشی تمام کسانی را که سرزمین را آبیاری میکردند تا پنج سال از پرداخت مالیات معاف میداشتند.
ساسانیان و حکومتهای دوره اسلامی در ایران قوانین تشوقی فراوانی برای ساخت شبکهها و کانالهای آبیاری وضع و اجرا کردند. احادیث و روایات متعددی نیز از پیامبر گرامی اسلام (ص) و ائمه معصومین در تاکید بر اهمیت آبیاری و آبادانی نقل شده است و در آخر در قرآن مجید نیز ضمن تأکید بر صرفهجوئی در مصرف آب، آبیاری و آبادانی ستوده شده است و در قسمتی از آیه سیام سوره انبیاء و زندگی کلیه موجودات از آب دانسته شده است.
سد آقاجان بلاغی (بوجین) اسدآباد
در زمان شاه اسماعیل دوم صفوی به سال 986 ه.ق حکومت دینور و ناحیه کلیایی و اسدآباد به عهده سولاق حسین بود. به فرمان سولاق حسین سدی بر آب رودخانه شهاب ساخته شد. بر تخته سنگی که در کنار این بند قرار دارد دو بیت شعر که به نام بانی و تاریخ احداث بند را در بر دارد باقی مانده است. قرائت این سنگنبشته به علت تکنیک خاص خط ثلث و فروریختگی قسمت کمی از مصراع دوم، به آسانی میسر نیست. به هر حال سنگنبشته به قرار زیر خوانده شد.
حاکم ملک حسین خان سولاق ساخت سدی اندر این ییلاق
هاتفی گفت پی تاریخش بسته سدی چو بند سکندر
مصراع آخر به حساب جمل ماده تاریخ سد است که سال 990 ه.ق را نشان میدهد.
ناصرالدین شاه در سفرنامه خود شرحی مفصل از اقامت بین راه در منطقه اسدآباد دارد که در قسمتی از آن نوشته شده است: خان بابا میگفت در تنگه و درهای که در سمت اسفندآباد است از قدیم سدی بسته بودند که آب را جمع میکرد و به جلگه اسدآباد میفرستاد، خط میخی قدیم هم در سنگهای آن کوه نوشته شده است که مردم و سیاحان فرنگی میروند و میبینند.
یخچال یا یخدان میرفتاح (قاجاریه)- ملایر
در داخل شهرستان ملایر و در مسیر بلوار جدیدالاحداث ملایر به بروجرد و در داخل مزارع یونجه و باغات انگور بنای آجری گنبدی شکلی وجود دارد، این بنا که به یخدان میرفتاح معروف است، توسط شخصی خبر و نیکوکار به نام میرفتاح که در زمان قاجاریه میزیسته احداث شده است. ارتفاع یخدان از سقف گنبدی آن تا سطح یخچال (زمین) 12 متر و از سطح تا کف که منبع ذخیره یخ میباشد به 4 متر میرسد. بر فراز طاق نیمکره یخدان (دهانه) سوراخی به قطر 3 متر وجود دارد، قطر یخدان در سطح زمین 12 متر میباشد. یخدان دارای دو درب میباشد که یکی به شکل دهلیز و مخصوص تخلیه یخ میباشد که هنوز آثار و بقایای آجری با شیب ملایم آن نمایان است. علاوه بر این درب، درب اصلی است که با یک پلکان به محل برداشت یخ و نهایتا قسمت انتهایی یخدان منتهی میشود. ضخامت دیوارههای گنبد یخدان در قسمت تحتانی 92 سانتیمتر و در قسمت فوقانی از ضخامت آن کاسته و به 3 ردیف آجر 20 سانتیمتری ختم میگردد.
شایان ذکر است که در وسط آجرهای به کار رفته در دو جنبه داخلی و خارجی 2 ردیف خشت از گل رس در لابلای دیواره گنبد به کار رفته است، استفاده از خشت به این دلیل است که به کمک خاک رس که عایق طبیعی به شمار میآید، از نفوذ گرما در تابستان و هوای گرم و ذوب شدن یخ جلوگیری به عمل آورد. علاوه بر این به منظور جلوگیری از جذب تابش خورشید و نفوذ گرما به داخل بنا سطح جدار خارجی گنبد را از خاک رس سفید اندود نمودهاند.