|  رنگ  |  + 0 -  | 
ADA
بستن این پنجره
راهنما

این سایت مطابق با استاندارهای ADA برای نابینایان مناسب‌سازی شده و سازگاری این استاندارد در بخش‌های مختلف لحاظ گردیده است.
بستن این پنجره

وجود بیش از ده هزار تلمبه موتور در مسیر حوضه آبریز کرخه

مدیرکل دفتر مدیریت به هم‌پیوسته حوضه‌ آبریز کرخه از وجود ده هزار و 80 تلمبه موتور در مسیر حوضه آبریز کرخه خبر داد و افزود: علت کاهش 50 درصدی پتانسیل آبی حوضه آبریز کرخه، برداشت های غیر مجاز در مسیر این حوضه آبریز است.

به گزارش روابط عمومی شرکت آب منطقه ای همدان، مهندس ارسلان هاشمی با بیان اینکه 150 نفر ساعت کار کارشناسی تاکنون جهت اصلاح تخصیص حوضه آبریز کرخه انجام شده، گفت: بر اساس آمار 35 درصد از مساحت استان همدان در حوضه آبریز کرخه است.

وی استان همدان را یکی از استان های تاثیر گذار در این حوضه دانست و افزود: استان همدان در بالا دست این حوزه قرار دارد و در تولید، مصرف و سلامت آب این حوضه نقش بسزایی دارد.

هاشمی هدف از برگزاری این جلسات را نقش دادن به استان ها و واگذاری مدیریت حوضه آبریز کرخه را به خود استان ها عنوان کرد و افزود: تصمیمات گرفته شده در این جلسات که با حضور دستگاه های ذیربط گرفته میشود تصمیمات موثر و کاربردی است.

وی از وجود 10080 تلمبه موتور در مسیر حوضه آبریزکرخه یاد کرد و افزود: در سال های اخیر پتانسیل آبی این حوضه به نصف کاهش پیدا کرده که 50 درصد آن به صورت طبیعی و ناشی ازکاهش بارندگی های در این حوضه می باشد و 50 درصد مابقی ناشی از برداشت های غیر مجاز است.

مدیرکل دفتر مدیریت به هم‌پیوسته حوضه‌ آبریز کرخه اقدامات شرکت را در حفاظت از منابع آبی بسیار موثر دانست و تاکید کرد: انسداد 1000چاه غیر مجاز از سال گذشته تاکنون در استان و تعامل خوب دادگستری، نیروی انتظامی، استاندار و فرمانداران و همچنین سازمان جهاد کشاورزی در حفاظت از منابع آبی در استان ستودنیست.

درادامه مدیر کل مدیریت بحران استانداری همدان گفت: با توجه به اینکه 35 درصد مساحت استان همدان در حوضه آبریز کرخه قرار دارد، اما سهم ناچیزی از این حوضه در اختیار استان می باشد و کمترین بهره را می برد.

مهندس علیمردان طالبی با بیان اینکه استان همدان وارد تنش آبی شده، یاد آور شد: در حال حاضر سیاست استان توسعه بخش کشاورزی نیست و با راهکارهای موجود میزان تخصیص آب بخش کشاورزی را نیز کاهش می دهد و تنها هدف استان تامین بلند مدت شرب شهرهای جنوبی استان است.

وی عملکرد مثبت و موثر انسداد چاه های غیر مجاز را نوعی مدیریت منابع آبی در استان عنوان کرد و افزود:  آب در استان همدان از جایگاه و اهمیت والای برخوردار است و تمام دستگاه ها در این مسیر هم صدا هستند.

طالبی خواستار اصلاح کشت در استان های پایین دست حوضه شد که در سال 3 نوبت کشت در زمین های خود انجام می دهند و تاکید کرد: به اسم اشتغال نباید تیشه به ریشه منابع آبی کشور وارد کرد.

وی افزود: سطح زیرکشت در این حوضه 141 هزار هکتار می باشد که با استفاده از روش های نوین آبیاری میزان مصرف آب در این حوضه نیز کاهش داشته است.

در ادامه مدیر عامل شرکت آب منطقه ای همدان با بیان اینکه حوضه آبریز استان همدان شامل3 حوضه آبریز کرخه، سفید رود و دریاچه نمک می باشد گفت: 4 محدود مطالعاتی اسداباد، ملایر، تویسرکان و نهاوند و 42درصد از مساحت محدود مطالعاتی کنگاور در حوضه آبریز کرخه در محدوده سیاسی استان همدان قرار دارند، که در این حوضه 8992 منبع آب زیرزمینی با تخلیه سالانه یک میلیارد و 71 میلیون متر مکعب وجود دارد.

مهندس عزالدین میزان تخلیه بخش کشاورزی از محل منابع سطحی و زیر زمینی حوضه کرخه رامجموعاً یک میلیارد  متر مکعب دانست و یاد آور شد: مصرف بخش شرب حوضه کرخه حدود 80 میلیون متر مکعب است.

وی تصریح کرد: روستاهای اطراف محل احداث سد خرم رود با تانکر ابرسانی می شود و همچنین سد گرین نیز با هدف تامین آب دراز مدت شهر های جنوبی استان در حال احداث است.

عزالدین از پیشرفت پروژه ابرسانی از سد سرابی به شهرهای تویسرکان، سرکان و سرابی یاد کرد و گفت: اگر طرح میان مدت ابرسانی از سد سرابی به تویسرکان که یک طرح ابتکاری بود انجام نمی گرفت تامین آب شرب شهرستان تویسرکان در تابستان سال جاری با مشکل جدی روبرو می شد.

 وی به منظور سرعت بخشیدن به اجرای پروژه آبرسانی از سد کلان به ملایر هم این چنین گفت: طرح لوله گذاری پروژه خط ابرسانی از سد کلان به ملایر  با پیشرفت فیزیکی    در حال اجراست و اجرای پروژه تصفیه خانه آن نیز به سرمایه گذار بخش خصوصی واگذار شده است.

روابط عمومی شرکت آب منطقه ای همدان

کد خبر: 709
  تاریخ خبر : 1394/07/03
  آخرین به‌روزرسانی : 1394/07/05
 علی
 1078
سایتـــ های مرتبطـ

آمار بازدیدکنندگان

  • کاربران آنلاین : 40
  • بیشترین بازدید همزمان : 507
  • بازدید امروز : 2,485
  • بازدید دیروز : 7,182
  • کل بازدید : 5,434,747
  • آخرین به روزرسانی : 1403/02/08 08:14:51
  • شناسه IP شما : 3.137.192.3

راه‌های تماس با ما

  • آدرس : همدان، خیابان جهاد، شرکت سهامی آب منطقه‌ای همدان
  • کدپستی : 6515914481
  • تلفن : 08138220737
  • فاکس : 08138220225
  • پست الکترونیکی : info[at]hmrw.ir
  • پیامک : 300074811
  • تلفن گویا :