|  رنگ  |  + 0 -  | 
ADA
بستن این پنجره
راهنما

این سایت مطابق با استاندارهای ADA برای نابینایان مناسب‌سازی شده و سازگاری این استاندارد در بخش‌های مختلف لحاظ گردیده است.
بستن این پنجره

پنجمین جلسه شورای حفاظت ازمنابع آب استان همدان دراستانداری برگزارشد

شورای حفاظت از منابع آب استان پنجمین جلسه خود را در دفتر معاونت هماهنگی امورعمرانی استانداری برگزارکرد

به گزارش روابط عمومی شرکت آب منطقه ای همدان، در ابتدای این جلسه مهندس مرتضی عزالدین مدیرعامل شرکت آب منطقه ای همدان گفت: از ابتدای بهمن ماه سال 93 تاکنون تعداد 5 جلسه شورای حفاظت از منابع آب استانی و تعداد 29جلسه شهرستانی با موضوعات مختلف ازجمله انسداد چاههای غیرمجاز، جلوگیری از اضافه برداشت چاههای مجاز،نصب وراه اندازی کنتورهای هوشمند آب وبرق برروی چاهها، تشکیل وراه اندازی گروه های گشت وبازرسی و توقیف دستگاههای حفاری غیرمجازوطرح احیاء وتعادل بخشی منابع آب زیرزمینی برگزار گردیده است.

وی افزود: در این راستا بیشترین جلسات تشکیل شده مربوط به شهرستان رزن می باشد که یکی از شهرستانهای استان است که بیشترین چاه غیرمجاز در آن حفاری گردیده است.

عزالدین تصریح کرد: در سال 93تعداد 659 حلقه ازچاههای غیرمجاز ودارای حکم قضائی با حجم آب صرفه جویی شده 80 میلیون مترمکعب وعمق انسداد 30 کیلومترپرومسدودشده است واز آغازسال 94 تاکنون تعداد242 حلقه چاه غیرمجاز دارای حکم قضائی  با حجم آب صرفه جویی شده 18 میلیون وهفتصدهزار مترمکعب وعمق انسداد هشت هزارو500 متر پرومسدود گردیده است.

وی تاکید کرد: در مجموع از سال 93 تاکنون تعداد 901 حلقه چاه غیرمجاز با حجم آب صرفه جویی شده 99 میلیون وسیصدهزار مترمکعب وعمق انسداد 38 هزاروپانصدمتر پرومسلوب المنفعه گردیده است.

عزالدین افزود: بر اساس تکالیف قانونی وزارت نیروبرای حفظ، اجازه ونظارت بربهره برداری، دستورالعملهای طرح احیاء وتعادل بخشی فعلا" در قالب 8 عنوان توسط وزیرمحترم نیرو ابلاغ گردیده است که البته در استان همدان پروژه های این طرح آغاز گردیده است وبه صورت هفتگی ومنسجم جلسات این طرح برگزارمی گردد.

وی یادآورشد: با توجه به دستور وزیرمحترم نیرو به قوه قضائیه انتظار می رود دستگاه قضائی همچون گذشته همکاری لازم را در خصوص حمایت از گروه های گشت وبازرسی وعوامل حفاظت وبهره برداری از منابع آب را به عمل آورد.

در ادامه جلسه مهندس منصورستوده معاون حفاظت وبهره برداری شرکت آب منطقه ای استان گفت: در راستای اجرای بند 3 مصوبات پانزدهمین جلسه شورای عالی آب، میزان آب قابل برنامه ریزی از طریق چاهها برای مصارف کشاورزی، شرب، صنعت وفضای سبز درآبخوانهای آبرفتی  محدوده های مطالعاتی استان ابلاغ گردیده و بایستی با برگزاری نشست های مشترک با سازمان جهاد کشاورزی استان نسبت به عملیاتی کردن مصوبات اقدام گردد.

وی افزود: در این راستا حجم آب قابل برنامه ریزی از چاهها برای  مصارف شرب وفضای سبز با فرض پیش بینی 20درصد افزایش مصرف شرب حدود 150 میلیون مترمکعب و برای بخش کشاورزی 1052 میلیون مترمکعب تعیین وابلاغ گردیده است.

ستوده گفت: با توجه به برداشت فعلی 1483/64 میلیون مترمکعبی برای بخش کشاورزی  بایستی 431/18 میلیون مترمکعب معادل 29درصد کاهش از برداشت  فعلی چاههای کشاورزی در آبخوانهای آبرفتی استان اتفاق بیفتد.

وی تاکید کرد: میزان کل آب ورودی به سد اکباتان در سال آبی جاری 26 میلیون مترمکعب بوده است، میزان مصرف آب در بخش کشاورزی 2/8 میلیون مترمکعب و در بخش شرب 22 میلیون مترمکعب بوده است. بنابراین با فرض مصرف شرب به میزان 2/6میلیون مترمکعب درشهریور، 2میلیون مترمکعب درمهرماه، 1/7میلیون مترمکعب در آبان ماه و با فرض وجود 8/5 میلیون مترمکعب آب در مخزن سد در انتهای مرداد ماه، با این روند برداشت از سد تا دهم آذر ماه می توان از سد برداشت کرد.

ستوده تصریح کرد: جلوگیری از اضافه برداشت چاههای مجازنیز در دستور کار این شرکت قرارگرفته و از ابتدای سالجاری تاکنون تعداد 179 چاه مجاز دارای اضافه برداشت شناسائی وپیگیری لازم برای پرداخت خسارت به آبخوان وجریمه اضافه برداشت وهمچنین نصب کنتورواصلاح منصوبات بعمل آمده و در مواردی مثل شهرستان نهاوند با دستور مقام قضائی چاه پلمپ گردیده است.

وی افزود: در مجموع تعداد 1736 دستگاه کنتور هوشمند آب وبرق بر روی چاههای مجاز نصب گردیده که تعداد 1180 دستگاه از آنان کارتشان شارژ شده است.

ستوده گفت: برای نصب کنتور بر روی مابقی چاههای برقی نیز اخطاریه های مشترک بین مدیر اموربرق ومدیرآب شهرستان تهیه و تعداد 595 اخطار صادرو تحویل کشاورزان شده که این کار منجر به مراجعه کشاورزان به امورآب شهرستان و درخواست نصب کنتور هوشمند آب وبرق گردیده است.

در پایان مهندس محمودرضا عراقی معاون امور عمرانی استاندارهمدان گفت: با توجه به اهمیت مباحث آب در دولت تدبیر وامید وهمچنین لزوم مدیریت صحیح بر منابع ومصارف آب توسط همگان، پیشنهاد میشود فرمانداران در هر جلسه شورای حفاظت از منابع آب استان گزارشی از عملکرد شورا واقدامات انجام شده در بخش آب را ارائه نمایند.

وی افزود: با توجه به سیاست های وزارت نیرو وقوانین و مقررات موجود، بایستی از اضافه برداشت منابع آبی موجود جلوگیری شود وبا بهره بردارانی که به حقوق دیگران تعرض می نمایند برخورد گردد. چنین افرادی پایداری منابع آب واشتغال را از بین می برند. بنابراین هرگونه سوء استفاده احتمالی را باید به شدت برخورد کرد وتشدید در برخورد صورت گیرد.    

روابط عمومی شرکت آب منطقه ای همدان

کد خبر: 696
  تاریخ خبر : 1394/06/18
  آخرین به‌روزرسانی : 1394/06/22
 مدیر سایت
 1093
سایتـــ های مرتبطـ

آمار بازدیدکنندگان

  • کاربران آنلاین : 30
  • بیشترین بازدید همزمان : 507
  • بازدید امروز : 2,661
  • بازدید دیروز : 7,182
  • کل بازدید : 5,434,923
  • آخرین به روزرسانی : 1403/02/08 08:14:51
  • شناسه IP شما : 18.222.120.133

راه‌های تماس با ما

  • آدرس : همدان، خیابان جهاد، شرکت سهامی آب منطقه‌ای همدان
  • کدپستی : 6515914481
  • تلفن : 08138220737
  • فاکس : 08138220225
  • پست الکترونیکی : info[at]hmrw.ir
  • پیامک : 300074811
  • تلفن گویا :