|  رنگ  |  + 0 -  | 
ADA
بستن این پنجره
راهنما

این سایت مطابق با استاندارهای ADA برای نابینایان مناسب‌سازی شده و سازگاری این استاندارد در بخش‌های مختلف لحاظ گردیده است.
بستن این پنجره

معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای استان در جلسه شورای حفاظت از منابع آب همدان مطرح کرد:

کشاورزان نهاوندی امسال با کاهش رواناب مواجه خواهند شد.

به گزارش روابط عمومی شرکت آب منطقه ای همدان،مهندس داوود شاهسوند معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای استان در گزارش وضعیت منابع آبی همدان گفت:  در سال آبی گذشته با 77/5 درصد کاهش تولید رواناب مواجه بوده و طبق پیش‌بینی‌های هواشناسی در سال‌ آبی جاری با کاهش 46/9 درصدی تولید رواناب در حوزه آبریز قره‌چای مواجه خواهیم شد.

 شاهسوند ادامه داد: اگر از همین امروز وضعیت بارش‌های همدان نرمال شود طبق پیش‌بینی‌ها وضعیت رواناب‌ها و در نتیجه میزان ذخیره سداکباتان مناسب نخواهد بود.

 وی افزود: پیش‌بینی‌های کارشناسان در آب منطقه‌ای طبق مدل‌ها و پیش‌بینی هواشناسی نشان می‌دهد که حداکثر بین ده تا 13 میلیون متر مکعب امکان تولید رواناب برای انتقال به سد اکباتان وجود خواهد داشت و این نشان می‌دهد که تأمین آب شرب همدان را باید با جدیت بیشتر دنبال کنیم.

شاهسوند با ارائه گزارش از وضعیت آب در سایر شهرهای استان به کشاورزان نهاوندی نیز هشدار داد و گفت که سال گذشته در شهرهای جنوبی استان و ورودی سدهای کلان و سرابی با کاهش 76 درصدی رواناب مواجه بودیم و پیش‌بینی می‌شود امسال هم با کاهش 48 درصدی رواناب در این مناطق روبرو شویم.

بنابراین برای کشاورزان نهاوندی که عمدتاً‌ از رواناب‌ها برای آبیاری استفاده می‌کنند این یک هشدار است. مکاتبات لازم را هم در این زمینه انجام داده‌ایم و خواهش می‌کنیم که سازمان جهاد کشاورزی هشدارهای لازم را به کشاورزان برای کشت محصولات پرآب‌بر بدهند و کشاورزان از این نوع کشت‌ها جداً خودداری کنند.

معاون شرکت آب منطقه‌ای استان با تأکید بر اینکه از همین حالا باید به فکر کاهش مصرف آب شرب و کشاورزی باشیم، گفت که ورودی آب به سد اکباتان در سال آبی جاری نسبت به بلندمدت 60 درصد و نسبت به سال گذشته و 30 درصد کاهشی بوده است.

شاهسوند ادامه داد: طبق این گزارش، از ابتدای مهرماه سال‌جاری حدود 290 هزار مترمکعب و در مدت مشابه سال گذشته صدهزار متر مکعب آب وارد سد اکباتان شده است. اما به سدهای شیرین‌سو و کلان نیز میزان وروی آب صفر بوده و به سد سرابی 04/0 میلیون مترمکعب آب وارد شده است.

وی با تأکید بر اینکه وضعیت سد سرابی بسیار شکننده است و مکاتبات لازم را هم با شرکت آب و فاضلاب و استانداری انجام داده‌ایم، ادامه داد: آب شرب تویسرکان از سد سرابی تأمین می‌شود به‌همین دلیل از شرکت آب و فاضلاب خواهش می‌کنیم چاه‌هایی که از در سطح شهر تویسرکان از سال‌های گذشته برای تأمین آب شرب شهر حفر شده و در حال حاضر غیرفعال هستند، احیاء شده و اگر مشکلاتی در این چاه‌ها وجود دارد رفع شوند. چون با توجه به پیش‌بینی‌ها ممکن است آبگیری مناسبی در سد سرابی اتفاق نیفتد و وضعیتی که در شهر همدان اتفاق افتاد در تویسرکان هم رخ بدهد.

شاهسوند افزود: از همین حالا باید بتوانیم از منابع آب‌های زیرزمینی تویسرکان استفاده کنیم و اگر میزان بارش‌ها در ماه‌های پیش‌رو مناسب بود می‌توانیم نسبت به استفاده از آب سد سرابی برنامه‌ریزی کنیم.

وی در ادامه تأکید کرد که چاه‌های غیرمجاز مسأله‌ای است که در جلسات حفاظت از منابع آب تعدادی از شهرستان‌ها توجه چندانی به آن نمی‌شود و در بعضی شهرستان‌ها این جلسه برگزار نمی‌شود، خواهش می‌کنیم طی نامه‌ای اهمیت این موضوع به شهرستان‌ها یادآوری شود.

معاون شرکت آب منطقه‌ای استان گفت: از ابتدای سال‌جاری تاکنون 364 حلقه چاه غیرمجاز پُر شده که در زمان فعالیت بالغ بر 8ونیم میلیون مترمکعب از منابع زیرزمینی برداشت می‌کردند.

وی با بیان اینکه برداشت از چاه‌های غیرمجاز بر برداشت آب شرب از چاه‌های مجاز مجاور تأثیرگذار است و غارت منابع آب‌های زیرزمینی را به‌دنبال دارد، افزود: حاصل عملکرد آب منطقه‌ای از ابتدای سال 93 تاکنون مسدود کردن 5 هزار و 624 حلقه چاه غیرمجاز است که در زمان بهره‌برداری حدود 317 میلیون مترمکعب از منابع آب‌های زیرزمینی را برداشت می‌کردند.

شاهسوند در ادامه به ارائه آمار از میزان برداشت از چاه‌های مجاز کشاورزی پرداخت و گفت: هدف‌گذاری سال 1401 این است که هزار و 300 پروانه چاه باید اصلاح شود و میزان برداشت از آنها کاهش بیابد که تا این لحظه برای 209 فقره از این پروانه‌ها این اصلاح صورت‌گرفته و امیدواریم به هدف از قبل تعیین‌شده برسیم.

وی در ادامه گفت: در انتهای سال 93 طرح احیاء و تعادل‌بخشی از سوی جلسه شورای عالی آب مصوب و ابلاغ شد که همه دستگاه‌ها به وزارت نیرو برای جلوگیری از تنزل سطح آب‌های زیرزمینی کمک کنند تا در یک برنامه 20 ساله میزان آب‌های زیرزمینی به سطح اولیه بازگردد. در سال 94 وضعیت در انسداد چاه‌های غیرمجاز، نصب کنتورها و... خوب بود و وضعیت کلی نشان می‌داد که همه این اقدامات بر بالاآمدن سطح آب‌های زیرزمینی تأثیرگذ ار است اما متأسفانه باوجود همه تلاش‌ها، 2 سال خشکسالی بی‌سابقه سبب نزول سطح آب‌های زیرزمینی شد که این اتفاق روی عمده دشت‌های استان تأثیر گذاشته است.

وی ادامه داد: نهاوند به‌دلیل وجود سراب‌ها و رودخانه‌ وضعیت پایدار و بهتری دارد اما در دشت همدان- بهار که بخش عمده آب شرب همدان را تأمین می‌کند شاهد تنزل سطح آب‌های زیرزمینی شده‌ایم که این وضعیت به ما هشدار می‌دهد که آب‌های زیرزمینی برای تأمین آب پایدار و بلندمدت شهر همدان قابل اتکا نیست و حتماً باید به‌دنبال تأمین منابع آبی از بیرون استان باشیم.

در ادامه دکتر علیرضا قاسمی فرزاد استاندار همدان ، گفت:با توجه به گزارش‌های موجود، وارد سومین سال خشکسالی شدیم، که بیش از ۸۰ درصد از کشور را نیز در بر گرفته است.

وی افزود: ضرورت دارد در شرایط کنونی در زمینه مصرف آب خانگی، روش‌های درست و صحیح را به کار بگیریم.

استاندار همدان ادامه داد: بیش از 90درصد از آب استان در بخش کشاورزی مصرف می‌شود؛ بنابراین اگر شیوه‌های صحیحِ مصرف آب را رعایت نکنیم، در آینده منابع آب به پایان خواهد رسید.

قاسمی فرزاد گفت: برای کاهش مصرف آب، افرایش بهره‌وری و ایجاد اشتغال، کشاورزان باید از محصولات کم آب‌بَر استفاده و کشت گلخانه‌ای را در دستور کار جدی قرار دهند.

وی افزود: میزان برداشت از آب، باید کنترل و چاه‌های مجاز کنتورهای هوشمند نصب کنند و چاه‌های غیر مجاز نیز بسته شود.

استاندار همدان در پایان گفت: با توجه به محدودیت منابع آبی، هزینه‌های سنگین انتقال آب بین حوزه‌ای و تصفیه و سپس توزیع آن در شبکه شهری، ضرورت دارد که شهروندان محترم، اصلاح الگو مصرف را در دستور کار قرار دهند.

روابط عمومی شرکت آب منطقه ای همدان

کد خبر: 2063
  تاریخ خبر : 1401/08/12
  آخرین به‌روزرسانی : 1401/08/12
 همایون
 631
سایتـــ های مرتبطـ

آمار بازدیدکنندگان

  • کاربران آنلاین : 51
  • بیشترین بازدید همزمان : 507
  • بازدید امروز : 5,015
  • بازدید دیروز : 20,872
  • کل بازدید : 5,406,894
  • آخرین به روزرسانی : 1403/02/04 08:43:36
  • شناسه IP شما : 3.149.252.37

راه‌های تماس با ما

  • آدرس : همدان، خیابان جهاد، شرکت سهامی آب منطقه‌ای همدان
  • کدپستی : 6515914481
  • تلفن : 08138220737
  • فاکس : 08138220225
  • پست الکترونیکی : info[at]hmrw.ir
  • پیامک : 300074811
  • تلفن گویا :