|  رنگ  |  + 0 -  | 
ADA
بستن این پنجره
راهنما

این سایت مطابق با استاندارهای ADA برای نابینایان مناسب‌سازی شده و سازگاری این استاندارد در بخش‌های مختلف لحاظ گردیده است.
بستن این پنجره

سرپرست شرکت آب منطقه ای همدان:

مدیریت منابع آب همدان و بازچرخانی پساب در دستور کار

سرپرست شرکت آب منطقه ای همدان با تاکید بر اینکه موضوع مدیریت منابع آب همدان، بازچرخانی پساب و استفاده دوباره از آب در بخش های مختلف در دستور کار شرکت آب منطقه ای است، اظهار کرد: استان همدان در این عرصه جز استان های پیشروی کشور محسوب می شود و در حال حاضر، تمامی آب مورد نیاز نیروگاه شهید مفتح از محل پساب تصفیه شهر همدان تامین می شود.

به گزارش روابط عمومی شرکت آب منطقه ای همدان، مهندس محمد ضروری؛ سرپرست شرکت آب منطقه ای همدان در گفتگوی تحلیلی خبری دیده بان صدا و سیمای همدان با اشاره به وضعیت بارش های سال جاری در استان همدان عنوان کرد: استان همدان دارای 19 هزار و 500 کیلومترمربع مساحت و سالانه 340 میلیمتر بارش است.

وی با بیان اینکه حجم نزولات جوی در استان همدان به 6.6 میلیارد مترمکعب می رسد، خاطرنشان کرد: بخش عمده این بارش ها یعنی در حدود 65 درصد آن را در پی وزش باد، پراکنش بارندگی و شرایط آب و هوایی و تبخیرهای صورت گرفته از دست می دهیم.

سرپرست شرکت آب منطقه ای همدان با بیان این موضوع تصریح کرد: وضعیت بارش در استان همدان در حال حاضر نسبت به سال گذشته در حدود 35 و نسبت به بلندمدت حدود 29 درصد کاهش داشته است.

ضروری ادامه داد: این آمارها نسبت به سال آبی گذشته است، در حالی که سال آبی سال قبل نیز به لحاظ بارش ها وضعیت مناسب نبوده است به نوعی که پارسال، با کاهش در حوضه سداکباتان که یکی از منابع تامین آب شرب همدان است، وارد سال جدید شدیم.

این مسئول با اشاره به این موضوع خاطرنشان کرد: این وضعیت زنگ هشدار وضعیت آبی ما در استان همدان را به صدا درآورد و با چالش هایی روبرو شدیم، از سویی به سبب برداشت های بی رویه و بیش از حد از مخازن آب های زیرزمینی با کاهش بیش از حد و افت در آبخوان ها روبرو هستیم.

وی با اشاره به اینکه اگرچه عمده میزان مصرف آب در استان همدان به بخش های کشاورزی و صنعت مربوط است، اما باید الگوی مصرف در بخش شرب نیز مدنظر قرار گیرد، گفت: برای تامین آب شرب هزینه ها و شرایط خاص است بدین ترتیب نباید مدیریت مصرف در این حوزه مورد غفلت قرار گیرد.

سرپرست شرکت آب منطقه ای همدان در ادامه صحبت های خود، با بیان اینکه در بخش اصلاح الگوی مصرف آب و مدیریت آب در بخش های کشاورزی و صنعت نیز اقداماتی در استان همدان در پیش گرفته شده است، گفت: از جمله این موارد می توان از بازچرخانی آب نام برد.

وی با تاکید بر اینکه موضوع بازچرخانی آب و استفاده دوباره از آب در بخش های مختلف در دستور کار شرکت آب منطقه ای است، اظهار کرد: استان همدان در این عرصه جز استان های پیشروی کشور محسوب می شود و در حال حاضر، تمامی آب مورد نیاز نیروگاه شهید مفتح از همین محل تامین می شود.

ضروری، تعداد چاه های مجاز و غیر مجاز در استان همدان را بالغ بر 21 هزار و 820 حلقه و تعداد قنوات استان را 3 هزار و 162 رشته اعلام کرد و افزود: هم چنین، در استان همدان تعداد 8 هزار و 226 دهنه چشمه وجود دارد.

وی با بیان اینکه از سالیان گذشته وزارت نیرو با رصد منابع آب های زیرزمینی، قوانین محدودکننده ای برای برداشت از این منابع را در دستور کار قرار داده است، گفت: در این زمینه طرح احیا و تعادل بخشی منابع آبی و آبخوان ها در پیش گرفته شده است.

سرپرست شرکت آب منطقه ای همدان با بیان اینکه در این راستا طی این سال ها، شناسایی چاه های غیرمجاز شدت گرفته شد و احکام قضایی برای آن ها صادر شده است، از همکاری و حمایت مراجع قضایی، سیاسی و انتظامی دستگاه قضا در این زمینه تشکر کرد و افزود: این احکام منجر به مسدود شدن بسیاری از چاه های غیرمجاز شده است.

ضروری خاطرنشان کرد: برای کنترل و محدود کردن برداشت ها نیز روی چاه های مجاز کنتورهای هوشمند نصب شد اما با توجه به محدودیت های تولید کنتورهای هوشمند هنوز در این عرصه جای کار بسیار است.

این مسئول، کاهش بارش ها، افزایش دما و شرایط جغرافیایی کشور به عنوان یک کشور نیمه خشک را عاملی بر کاهش سطح منابع آبی دانست و افزود: استان همدان نیز به لحاظ جغرافیایی در سر شاخه سه حوضه آبریز کرخه، سفیدرود بزرگ و دریاچه نمک قرار دارد که با توجه به کاهش بارش ها و شرایط مذکور، وضعیت در این استان به لحاظ آب ویژه و مناطق مستعد استان برای احداث سد از گذشته شناسایی و در این خصوص اقدامات خوبی صورت پذیرفته است و با توجه به عدم وجود منابع آب سطحی و نیز ساختگاه زمین شناسی مناسب و وجود حقابه بران پایین دست امکان احداث سد جدید وجود ندارد.

سرپرست شرکت آب منطقه ای همدان در بخش پایانی با توجه به تداوم خشکسالی و عدم وجود ذخایر مناسب در سدهای استان و مشکلات تامین آب از کلیه شهروندان درخواست نمود تا بیش از گذشته در مصرف آب صرفه جویی نمایند.

 

روابط عمومی شرکت آب منطقه ای همدان

کد خبر: 1950
  تاریخ خبر : 1400/11/16
 همایون
 625
سایتـــ های مرتبطـ

آمار بازدیدکنندگان

  • کاربران آنلاین : 50
  • بیشترین بازدید همزمان : 507
  • بازدید امروز : 3,561
  • بازدید دیروز : 5,931
  • کل بازدید : 5,287,870
  • آخرین به روزرسانی : 1403/01/08 11:41:25
  • شناسه IP شما : 44.210.86.29

راه‌های تماس با ما

  • آدرس : همدان، خیابان جهاد، شرکت سهامی آب منطقه‌ای همدان
  • کدپستی : 6515914481
  • تلفن : 08138220737
  • فاکس : 08138220225
  • پست الکترونیکی : info[at]hmrw.ir
  • پیامک : 300074811
  • تلفن گویا :