|  رنگ  |  + 0 -  | 
ADA
بستن این پنجره
راهنما

این سایت مطابق با استاندارهای ADA برای نابینایان مناسب‌سازی شده و سازگاری این استاندارد در بخش‌های مختلف لحاظ گردیده است.
بستن این پنجره

استاندار همدان از نحوه تامين آب شرب از سد اکباتان بازديد کرد

استاندر محترم همدان به همراه معاونين ،مديران ، فرمانداران شهرستان هاي همدان و بهار و تني چند از مديران دستگاههاي اجرايي استان از نزديک در جريان نحوه تامين آب شرب شهر همدان از سد اکباتان و تاسيسات وابسته به آن بازديد کردند.



آزاد استاندار محترم همدان در حاشيه بازديد از سد اکباتان به خبرنگار صدا و سيما مرکز استان گفت :با توجه به بارش هاي سال آبي جاري ، احتمال خشکسالي پيش بيني شده بود و از بهمن ماه سال گذشته جلساتي با موضوع برنامه ريزي در مورد ذخاير آب سد اکباتان وميزان آب چاههاي اطراف همدان براي تامين آب شرب شهر همدان تشکيل شد.

علي محمد آزاد گفت :با برنامه ريزي هاي دقيق انجام گرفته تاکنون جيره بندي آب در هيچ يک از شهرهاي استان صورت نگرفته است

وي ياد آور شد آبي که در اختيار داريم محدود است و از کشاورزان درخواست کرد ضمن صرفه جويي در مصرف آب از کشت دوم خوداري کنند.

آزاد ميزان مصرف آب در بخش کشاورزي را بيش از  92 درصد دانست و افزود برنامه ريزي هايي انجام شده تا کشاورزان از کشت هاي جايگزين که ميزان آب کمتري مصرف مي کنند استفاده کنند.

وي با بيان اينکه اجراي روشهاي نوين آبياري تحت فشارعامل مهمي در صرفه جويي  است گفت با صرفه جويي فقط 10درصد در مصرف آب در بخش کشاورزي بسياري از مشکلات حل خواهد شد.

مدير عامل شرکت آب منطقه اي همدان ضمن عرض خوش آمدگويي به استاندار و هيئت همراه در حين بازديد از درياچه مخزني سد اکباتان ، تاسيسات بهره برداري سد و همچنين ابزار دقيق نصب شده در داخل گالريهاي سد اکباتان توضيحات کاملي در خصوص نحوه اجراي پروژه افزايش ارتفاع سد اکباتان و اهداف آن ارائه نمودند.

 در ادامه معاون حفاظت و بهره برداري شرکت آب منطقه اي همدان ضمن عرض خير مقدم گفت آخرين آمار از ايستگاه هواشناسي سد اکباتان نشان از 25 درصد کاهش بارندگي نسبت به سال گذشته نشان مي دهد.

مهندس منصور ستوده گفت بر اساس شاخص بارش استاندارد شده (SPI) هر دو نيمه شمالي و جنوبي استان در خشکسالي بسر مي برند که وضعيت نيمه شمالي به مراتب شديدتر ميباشد.

وي وضعيت تراز افت سطح آب زيرزميني در سال جاري در دشت همدان، بهار را بيش از 3متر شصت سانتيمترو دشت کبودرآهنگ را بيش 1متر شصت سانتيمتر دانست  و افزود  در حال حاضر دشت همدان و بهار با بيشترين و دشت تويسرکان با کمترين ميزان افت سطح آب در بين دشتهاي استان مي باشند.

ستوده ميزان ذخيره آب سد اکباتان را تا بيست و يکم مرداد ماه سال جاري 7 ميليون دويست هزارمتر مکعب اعلام کرد و افزود 1 ميليون متر مکعب از ميزان حجم آب به علت پايين تر بودن از تراز آبگيري شرب قابل استفاده براي آب شرب نيست و 200هزار متر مکعب نيز براي استفاده در بخش کشاورزي اختصاص داده شده است.

مهندس ستوده ميزان ذخيره آب سد اکباتان در همين زمان در سال گذشته 24 ميليون متر مکعب دانست و گفت در حال حاضر با کاهش 70 درصد حجم مخزن روبرو هستيم.

منصور ستوده گفت در  تامين آب بخش کشاورزي طبق برنامه ريزي هاي صورت گرفته با مشکلي برخورد نکرده ايم و تا امروز توانسته ايم 2ميليون و پانصد هزار متر مکعب آب بخش کشاورزي  باغات پايين دست سد را طبق برنامه پيش بيني شده تامين کنيم.

وي ميزان حجم کل آب ورودي در سال  آبي جاري را به سد اکباتان 14 ميليون متر مکعب دانست در حاليکه در سال آبي گذشته (90-91) حدود 40 ميليون متر مکعب آب به پشت در ياچه سد اکباتان وارد شده است و در حال حاضر با کاهش 63درصدي حجم آب ورودي به سد اکباتان مواجه شده ايم.

معاون حفاظت و بهره برداري شرکت آب منطقه اي همدان گفت : اگر شرکت آب و فاضلاب طبق برنامه ريزي هاي صورت گرفته در کميته بحران آب روزانه 610 ليتر از سد اکباتان آب برداشت کند اين سد قادر به تامين آب شرب شهر همدان تا اواخر آبان ماه سال جاري و شروع بارش هاي پاييزي مي باشد در غير اين صورت با افزايش برداشت و مصرف  زياد توسط مردم ، اين سد از اوايل آبان ماه قادر به تامين آب شرب نخواهد بود و بايستي به جاي آن از منابع آب زيرزميني دشت همدان ، بهار برداشت کرد.

ستوده در مورد چاههاي غير مجاز اطراف آب شرب شهر همدان گفت تمام اين چاهها شناسايي شده و بعد از صدور حکم قضايي نسبت به انسداد يا پلمپ آنها اقدام خواهد شد و چاههاي مجاز برقي که داراي اضافه ديماند برق و اضافه برداشت آب ناشي از کشت دوم داشته شناسايي و تعداد 10 حلقه از آنها در دشت همدان ،بهار جهت قطع برق آنها به شرکت توزيع نيروي برق استان معرفي شده است.

 

سایتـــ های مرتبطـ

آمار بازدیدکنندگان

  • کاربران آنلاین : 42
  • بیشترین بازدید همزمان : 507
  • بازدید امروز : 2,631
  • بازدید دیروز : 3,669
  • کل بازدید : 5,281,009
  • آخرین به روزرسانی : 1403/01/08 11:41:25
  • شناسه IP شما : 54.166.223.204

راه‌های تماس با ما

  • آدرس : همدان، خیابان جهاد، شرکت سهامی آب منطقه‌ای همدان
  • کدپستی : 6515914481
  • تلفن : 08138220737
  • فاکس : 08138220225
  • پست الکترونیکی : info[at]hmrw.ir
  • پیامک : 300074811
  • تلفن گویا :