|  رنگ  |  + 0 -  | 
ADA
بستن این پنجره
راهنما

این سایت مطابق با استاندارهای ADA برای نابینایان مناسب‌سازی شده و سازگاری این استاندارد در بخش‌های مختلف لحاظ گردیده است.
بستن این پنجره

بازديد دکتر مفتح نماينده مردم تويسرکان از طرحهاي آبي در حال اجرا شهرستان تويسرکان

آقاي دکتر مفتح نماينده مردم شهرستان تويسرکان در مجلس شوراي اسلامي در روز جمعه مورخ هفتم تير ماه سال جاري به اتفاق فرماندار شهرستان تويسرکان و مدير عامل شرکت آب منطقه اي از طرحهاي شرکت آب منطقه اي در شهرستان تويسرکان بازديد نمود.

در اين بازديد علي کمنداني مدير عامل شرکت آب منطقه اي همدان ضمن خير مقدم و تبريک انتخاب آقاي دکتر مفتح در انتخابات ميان دوره اي مجلس شوراي اسلامي ، از ايشان به خاطر اينکه در اولين روزهاي انتخابشان به بحث آب اهميت داده و براي بررسي و پيگيري روند اجراي طرحهاي آبي اقدام نمودند تشکر کرد.

علي کمنداني در گزارشي از وضعيت آب و طرحهاي آبي در شهرستان تويسرکان گفت: متوسط بارندگي شهرستان 400 ميليمتر و بارش سال آبي 92-91 به ميزان 333 ميليمتر است که نسبت به دوره مشابه سال قبل 21 در صد کاهش را نشان ميدهد.

وي گفت منابع آب قابل بهره برداري شهرستان 140 ميليون متر مکعب است که 94 ميليون متر مکعب آن آب زير زميني و 46 ميليون متر مکعب نيز از منابع سطحي است.

وي گفت در شرايط فعلي ساليانه 100 ميليون متر مکعب از منابع آبهاي زير زميني شهرستان برداشت مي شود که ميزان اضافه برداشت 6 ميليون متر مکعب در سال است که افت 74 سانتي متري سطح آبهاي زير زميني در دشت ممنوعه تويسرکان را موجب شده است.

وي گفت بخشي از آبهاي سطحي شهرستان از طريق تاسيسات سنتي مورد استفاده قرار مي گيرد و بخش ديگر آن نيز توسط طرحهاي تامين آب در حال اجراي شهرستان کنترل خواهد شد. لذا از اين به بعد امکان توسعه بهره برداري از منابع آبهاي سطحي و زير زميني شهرستان وجود ندارد و بايد با مديريت همين منابع در دسترس و افزايش کارايي و بهره وري آب ، نيازهاي آتي شهرستان تامين شود. هم اکنون 75 در صد نيازهاي شهرستان از منابع زير زميني تامين مي شود که اين نشان دهنده وزن ، اهميت و نقش منابع زير زميني در تامين نيازهاي شهرستان مي باشد.

مدير عامل شرکت آب منطقه اي همدان گفت سه طرح ملي استاني شده در شهرستان تويسرکان در حال اجرا و يا آماده اجرا به شرح زير هستند:

1:طرح سد مخزني سرابي که از طرحهاي مهر ماندگار است ،يک سد سنگريزه اي با هسته رسي است و داراي 77 متر ارتفاع و 287 متر طول تاج و قابليت تنظيم يازده و نيم ميليون متر مکعب است. عمليات اجرايي آن 97 درصد پيشرفت فيزيکي دارد و تا پايان سال 91 مبلغ 32 ميليارد تومان براي اين طرح هزينه شده و براي تکميل باقيمانده عمليات اجرايي و کارهاي جانبي ديگر مبلغ 20 ميليارد تومان ديگر نيز مورد نياز است.

2:طرح آبرساني از سد سرابي به شهرستان سرابي ، تويسرکان و سرکان که عمليات اجرايي اين طرح از دهه مبارکه فجر سال 1391 شروع  شده و شامل يک رشته خط انتقال آب بطول دوازده و نيم  کيلومتر ، يک واحد تصفيه خانه و يک مخزن ذخيره آب بتني است که با تکميل شدن اين طرح 7 ميليون متر مکعب از آب مخزن سد سرابي براي تامين آب شرب بلند مدت سه شهر فوق الذکر منتقل خواهد شد.

 وي هزينه اجراي اين طرح را 40 ميليارد تومان اعلام کرد.

3:طرح سد مخزني خرمرود که مطالعات آن به اتمام رسيده و مجوز هاي لازم از جلسه کميسيون ماده 215 براي آن اخذ شده و داراي رديف اجرايي است که در صورت اختصاص اعتبار کافي در سالجاري براي آن ، شروع عمليات اجرايي اين سد مي تواند کلنگ زني شود

 وي گفت ارتفاع اين سد 50 متر و طول تاج آن 700 متر است که مي تواند ساليانه 8 ميليون متر مکعب آب را تنظيم نمايد و هزينه اجراي آن نيز 50 ميليارد تومان است.

مدير عامل شرکت آب منطقه اي همدان گفت :طرحهاي استاني زيادي در شهرستان انجام شده و يا در حال انجام مي باشد

وي از طرحهاي استاني به بهره برداري رسيده از کانال انتقال سيد شهاب ياد کرد و افزود  کانال انتقال امامزاده ناصر و بند انحرافي در سياه کمر در حال انجام است و در صورت تامين منابع مالي اين شرکت آمادگي آن را دارد در سال جاري اين پروژه ها را به بهره برداري برساند.

مهندس علي کمنداني گفت : تصفيه خانه فاضلاب شهرستان اکنون سالانه 2ميليون و نه صد هزار متر مکعب پساب تصفيه شده توليد کندکه اين ميزان در افق طرح 1415به 7 ميليون متر مکعب خواهد رسيد که پتانسيل خوبي است و مي توان بخشي از کمبود آب شهرستان را جبران کرد.

کمنداني اعتبار مورد نياز انتقال پساب تصفيه خانه فاضلاب تويسرکان را 20 ميليارد ريال دانست و خاطر نشان کرد در صورت تامين منابع مالي اين طرح در دو سال به اتمام خواهد رسيد.

 مهندس علي کمنداني در مورد پروژه باروري ابرها گفت :مطالعات اين طرح در حال انجام است  که در صورت به نتيجه رسيدن ،کل استان از جمله شهرستان تويسرکان را تحت پوشش قرار خواهد داد.

معاون حفاظت و بهره بهره برداري  شرکت آب منطقه اي همدان با بيان اينکه در شهرستان 2123منبع آبي  شامل (چاه هاي عميق و نيمه عميق چشمه و قنات ) وجود دارد  و در حال حاضر 100ميليون متر مکعب آب از طريق اين منابع برداشت مي شود.

مهندس منصور ستوده گفت دشت تويسرکان  جز دشتهاي ممنوعه مي باشد و امکان توسعه کشاورزي از طريق صدور مجوز حفر چاه جديد در آن مقدور نيست.

مهندس ستوده در مورد اجراي قانون تعيين تکليف چاههاي فعال  فاقد پروانه بهره برداري محفوره تا سال 1385 گفت ثبت نام از اين چاهها از تاريخ پنجم تير ماه سال جاري به مدت يک ماه تمديد شده که از طريق روزنامه هاي محلي استان اطلاع رساني شده است.

مهندس ستوده  در مورد پروژه هاي تعادل بخش هم توضيحاتي را بيان کردند

در اين بازديد معاون طرح و توسعه شرکت آب منطقه اي همدان به تشريح جزئيات طرحهاي در حال اجراي شهرستان پرداخت و افزود مطالعات سد مخزني سرابي طي مدت 3 سال انجام و در اسفند ماه سال 82 عمليات اجرايي اين سد شروع شد .

مهندس علي کاوياني گفت  سد سرابي بر روي رودخانه گزندر در دره اي موسوم به دره ارژن  و بالاتر از باغات  گردو منطقه سرابي ،حدود 10 کيلومتري شرق شهر تويسرکان احداث گرديده و حوضه آبريز اين سد در محدود آبريز رودخانه قلقل رود قرار دارد .

 مهندس علي کاوياني در مورد طرح آبرساني از سد سرابي به شهرستانهاي سرکان ،تويسرکان و سرابي گفت اين طرح در ايام دهه مبارک فجر در سال گذشته کلنگ زني شد و تا کنون خط انتقال آن بيست درصد پيشرفت فيزيکي دارد

مهندس کاوياني در مورد جزئيات طرح سد خرم رود گفت اين سد قابليت تنظيم سالانه هشت ميليون و چهارده هزار متر مکعب آب را دارا است که از اين ميزان 600هزار متر مکعب براي مصرف شرب ، 1ميليون و پانصد هزار متر مکعب در بخش صنعت ، يک ميليون متر مکعب در بخش زيست محيطي و 5 ميليون متر مکع

کد خبر: 121
  تاریخ خبر : 1392/04/08
 1709
  دیدگاه کاربران
سایتـــ های مرتبطـ

آمار بازدیدکنندگان

  • کاربران آنلاین : 35
  • بیشترین بازدید همزمان : 507
  • بازدید امروز : 2,502
  • بازدید دیروز : 3,669
  • کل بازدید : 5,280,880
  • آخرین به روزرسانی : 1403/01/08 11:41:25
  • شناسه IP شما : 54.166.223.204

راه‌های تماس با ما

  • آدرس : همدان، خیابان جهاد، شرکت سهامی آب منطقه‌ای همدان
  • کدپستی : 6515914481
  • تلفن : 08138220737
  • فاکس : 08138220225
  • پست الکترونیکی : info[at]hmrw.ir
  • پیامک : 300074811
  • تلفن گویا :