|  رنگ  |  + 0 -  | 
ADA
بستن این پنجره
راهنما

این سایت مطابق با استاندارهای ADA برای نابینایان مناسب‌سازی شده و سازگاری این استاندارد در بخش‌های مختلف لحاظ گردیده است.
بستن این پنجره

اولین نشست مدیریت مشارکتی منابع آب زیرزمینی در شرکت آب منطقه ای همدان برگزار شد

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای همدان گفت: سالانه حدود یک متر سطح ستون آب در دشت‌های همدان افت می‌کند.

به گزارش روابط عمومی شرکت آب منطقه ای همدان، مهندس مرتضی عزالدین در نشست مدیریت مشارکتی منابع آب زیرزمینی همدان که با حضور دو تن از اساتید ژاپنی برگزارشد اظهار داشت: متاسفانه تمام دشت‌های مطالعاتی همدان به دلیل برداشت بی‌رویه از منابع آب زیرزمینی ممنوعه شده و یک دشت به صورت دشت ممنوعه بحرانی محسب می‌شود.

وی با اشاره به اینکه 50 درصد دشت‌های استان همدان ممنوعه شده است، گفت: اما متاسفانه در استان همدان تمام دشت‌ها به صورت ممنوعه و حتی بحرانی شده است.

وی با اعلام اینکه آب 85 درصد آب شرب همدان از منابع آب زیرزمینی و 15 درصد از منابع آب سطحی و رودخانه‌ها تامین می‌شود، گفت: به دلیل برداشت بی‌رویه از منابع آب زیرزمینی، روان آب‌ها و رودخانه‌ها با کاهش دبی 50 درصد مواجه بوده حتی برخی رودخانه‌ها خشک شده است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای همدان بیان کرد: دولت یازدهم به دنبال اجرای طرح احیا و تعادل‌بخشی بوده و اعتبارات خوبی را در سطح کشور و استان برای اجرای این طرح تخصیص داده است.

وی با بیان اینکه طرح احیا و تعادل بخشی 15 محور اجرایی دارد، تصریح کرد: دولت از طریق این طرح بیشتر به دنبال ساماندهی چاه‌ها، کنترل و تعدیل پروانه‌های بهره برداری و سنجش آب‌هاست که در دولت به خوبی به آن پرداخته شده است.

عزالدین با تصریح بر اینکه با وجود بارش‌های مطلوب در سال آبی جاری ولی مشکلات آبی استان همدان هنوز حل نشده است، گفت: از این رو وزارت نیرو مدیریت مشارکتی در دشت‌ها را آغاز کرده و دشت اسدآباد به عنوان پایلوت در سطح کشور مشخص شده است تا مطالعات لازم توسط دانشمندان ژاپنی در این زمینه انجام شود.

وی با بیان اینکه برای مدیریت دشت‌های همدان تلاش شده تا مشارکت مردم نیز به کار گرفته شود، گفت: از طریق مدیریت مشارکتی در دشت‌های همدان به دنبال این هستیم تا وضعیت دشت‌های همدان را با مشارکت خود مردم بهبود ببخشیم.

 

مسئول پروژه مدیریت مشارکتی آب وزارت نیرو با اعلام اینکه 3 دشت کشور برای اجرای مدیریت مشارکتی منابع آبی زیرزمینی پایلوت شده است، گفت: مدیریت منابع آبی نیازمند بهره‌گیری از یافته‌های علمی جدید است.

 

جباری نیز در این جلسه گفت: دو دهه است که وزارت نیرو و جهاد کشاورزی دنبال جلب مشارکت مردم و جوامع محلی برای مدیریت منابع آب هستند.

 

وی با اشاره به اینکه با وجود مشورت‌های بسیاری که بین دو وزارت‌خانه صورت گرفته ولی خیلی در این زمینه موفق عمل نشده است، افزود: مدیریت منابع و تاسیسات آبی نیازمند بهره‌گیری از ظرفیت مردمی است.

 

جباری بیان کرد: پس از تجربه‌های بسیار و جمع بندی صورت گرفته، به این نتیجه رسیدیم که با روش‌های متداول در داخل کشور نمی‌توان در زمینه مدیریت منابع آبی به موفقیت رسید ولی به دنبال این هستیم تا از طریق تعامل با موسسه همکاری‌های بین‌المللی کشور ژاپن آغاز شد.

 

وی با اشاره به اینکه پیاده‌سازی سیستم مدیریت مشارکتی در شبکه و معرفی سیستم در کل کشور به عنوان الگوی ملی از اهداف مدیریت مشارکتی منابع آب زیرزمینی است، گفت: در دستگاه‌های دولتی مربوطه باید ظرفیت‌سازی کرد.

 

مسئول پروژه مدیریت مشارکتی آب وزارت نیرو بیان کرد: الگوی مدیریت مشارکتی آب زیرزمینی در دشت‌های اسدآباد، نیشابور و رفسنجان به صورت پایلوت در کشور اجرایی شده و کارشناسان ژاپنی مطالعاتی در این زمینه اجرایی می‌کنند.

 

وی با بیان اینکه الگوی مدیریت مشارکتی منابع آب زیرزمینی باید توسط تسهیل‌گران حرفه‌ای اجرایی شده و گسترش یابد، عنوان کرد: دو دانشمند ژاپنی در دشت ‌های پایلوت کشور مطالعات لازم را اجرایی کرده و ظرفیت‌های مردم را در این زمینه استفاده کنیم.

 

یکی ازاساتید ژاپنی نیز در این جلسه گفت: استفاده هوشمندانه آب باید در بهره‌برداری مناسب از آب‌های زیرزمینی مورد توجه قرار گیرد چراکه باید منابع آبی زیرزمینی را به عنوان منابع چندین ساله در نظر بگیریم.

 

نیکیتا وادا با بیان اینکه وضعیت منابع آبی برخی کشورها در مقایسه با ایران بسیار وخیم‌تر است، تصریح کرد: میزان بارندگی در دشت های زاگرس بسیار پایین است ولی باید برای مدیریت منابع آبی در ایران مردم موضوع کم آبی را درک کرده و متوجه شوند تا منابع آبی را به درستی مدیریت کنند.

 

وی با بیان اینکه از طریق مدیریت مشارکتی به دنبال این هستیم تا روش تعامل مردم با دولت در زمینه مدیری منابع آبی را مشخص کنیم، گفت: باید به دور از تحکم و دستور با مردم وارد تعامل شده  و به آنها آموزش‌های لازم داده شود.

 

کارشناس موسسه همکاری‌های بین‌المللی ژاپن بیان کرد: نقش دستگاه‌ها در این زمینه تسهیل‌گری بوده و باید زمینه را برای فعالیت و حضور مردم هموار کنند، کار تسهیل‌گر این است که مردم را رو به جلو حرکت دهد ولی هیچ وقت نباید چیزی را به مردم پیشنهاد دهیم.

گفتنی است بعد از پایان این جلسه اساتید ژاپنی به دشت اسدآباد و بازدید میدانی از چند روستای واقع در این دشت پرداختند وبا کشاورزان این روستاها به طور تصادفی به گفتگو نشستند.

روابط عمومی شرکت آب منطقه ای همدان

 

کد خبر: 800
  تاریخ خبر : 1394/11/20
  آخرین به‌روزرسانی : 1394/11/20
 مدیر سایت
 1087
سایتـــ های مرتبطـ

آمار بازدیدکنندگان

  • کاربران آنلاین : 54
  • بیشترین بازدید همزمان : 507
  • بازدید امروز : 1,416
  • بازدید دیروز :
  • کل بازدید : 5,478,839
  • آخرین به روزرسانی : 1403/02/13 08:28:43
  • شناسه IP شما : 18.218.55.14

راه‌های تماس با ما

  • آدرس : همدان، خیابان جهاد، شرکت سهامی آب منطقه‌ای همدان
  • کدپستی : 6515914481
  • تلفن : 08138220737
  • فاکس : 08138220225
  • پست الکترونیکی : info[at]hmrw.ir
  • پیامک : 300074811
  • تلفن گویا :