|  رنگ  |  + 0 -  | 
ADA
بستن این پنجره
راهنما

این سایت مطابق با استاندارهای ADA برای نابینایان مناسب‌سازی شده و سازگاری این استاندارد در بخش‌های مختلف لحاظ گردیده است.
بستن این پنجره

اجرای 20 پروژه تغذیه مصنوعی در دشت‌های همدان

معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای استان همدان از اجرای 20 پروژه تغذیه مصنوعی در دشت‌های استان به منظور احیا و تعادل‌بخشی منابع آبی زیرزمینی خبر داد.

به گزارش روابط عمومی شرکت آ ب منطقه ای همدان، مهندس منصور ستوده گفت: در پانزدهمین شورای عالی آبی کشور در شهریورماه سال 93 موضوع حفاظت و بهره‌برداری از منابع آب‌های زمینی و بحث احیا و تعادل‌بخشی منابع آبی زیرزمینی در قالب 15 پروژه مطرح و تصویب شد که از این تعداد اجرای 11 پروژه مربوط به وزارت نیرو، 3 پروژه وزارت جهادکشاورزی و یک پروژه سازمان زمین‌شناسی است.

وی با بیان اینکه با اجرای این پروژه‌ها از سال 94 آغاز و 5 سال بعد در برنامه ششم توسعه و 15 سال بعدی تا افق 1415 کسری مخازن آب‌های زیرزمینی به حالت تعادل رسیده و بهبود می‌یابد، تصریح کرد: در این رابطه به تمام شرکت‌های آب منطقه‌ای اعتباراتی تخصیص داده‌اند و مقرر شده 11 پروژه که برخی مهم است، در همه استان‌ها اجرا شود.

ستوده مهمترین این پروژه‌ها را انسداد چاه‌های غیرمجاز، تهیه و نصب کنتورهای هوشمند آب و برق، تقویت و استقرار گروه‌های گشت و بازرسی، جایگزینی پساب با چاه‌های کشاورزی در دشت‌های ممنوعه، ساماندهی شرکت‌های حفاری، خرید چاه‌های کم‌بازده کشاروزی برای تعادل‌بخشی آب‌های زیرزمینی، ایجاد و استقرار بازار محلی آب، تهیه بیلان و بانک اطلاعاتی محدوده مطالعاتی، نصب تجیهزات اندازه‌گیری منابع آب، حفر چاه‌های پیزومتری در دشت‌ها و تجهیز آنها و تکمیل و اجرای پروژه‌های تغذیه مصنوعی دانست.

وی عنوان کرد: استان همدان اجرای این پروژه‌ها را از سال 93 آغاز کرده است به طوریکه با انجام پروژه‌های مهمی چون جلوگیری از اضافه برداشت و تعدیل چاه‌های مجاز 44 درصد و با انسداد چاه‌های غیرمجاز 36 درصد از کسری مخزن آب‌های زیرزمینی جبران می‌شود.

وی با اشاره به اینکه حدود 80 درصد از افت آب‌های زیرزمینی با اجرای این دو پروژه جبران می‌شود، تصریح کرد: همچنین با اعتبارات مصوب شده و تخصیص یافته در سال‌جاری اقدام به تشکیل و استقرار حدود 24 اکیپ گشت و بازرسی کرده‌ایم که در سراسر استان به صورت شبانه‌روزی گشت‌زنی کرده و جلوی تخلفات منابع آبی همچون حفر چاه غیرمجاز، برداشت مخلوط شن و ماسه از رودخانه‌ها، اضافه برداشت چاه‌های مجاز و ... را می‌گیرند و در صورت مشاهده هر گونه تخلفی، متخلفان به مراجع قضایی معرفی شده و حکم انسداد چاه صادر می‌شود.

 

ستوده افزود: سال گذشته موفق شدیم 659 حلقه چاه با عمق 30 کیلومتر و با صرفه‌جویی 80 میلیون مترمکعب را پر و محدودالمنفعه کنیم. همچنین از ابتدای سال تاکنون حدود 381 حلقه چاه غیرمجاز به عمق 13 کیلومتر و صرفه‌جویی 28 میلیون مترمکعب را مسدود کرده‌ایم.

وی گفت: در مجموع تاکنون هزار و 10 حلقه چاه غیرمجاز با 42 کیلومتر و صرفه‌جویی 105 میلیون مترمکعب مسدود شده که استان همدان در بحث انسداد رتبه نخست را به خود اختصاص داده است.

ستوده در بحث جلوگیری از اضافه برداشت از چاه‌های مجاز تصریح کرد:از ابتدای سال تاکنون 325 مورد چاه مجاز که نسبت به پروانه‌هایشان اضافه برداشت داشته‌اند، شناسایی کرده‌ایم که تعدادی از آنها اصلاح منصوبات داشته، تعدادی کنتور نصب کرده‌اند و برای تعدادی حکم پلمب گرفته‌ایم و علاوه بر آن به علت خسارت به منابع زیرزمینی، طبق قانون باید جریمه پرداخت کنند.

وی در ادامه از نصب 2010 کنتور هوشمند آب و برق بر روی چاه‌های کشاورزی، شرب و صنعت از ابتدای سال تاکنون خبر داد و گفت: این چاه‌ها براساس سهمیه سالانه شارژ می‌شوند و اگر بیشتر از سهم قید شده در پروانه بهره‌برداری مصرف کنند برق به طور خودکار قطع می‌شود و از این طریق برداشت بی‌رویه آب از چاه‌ها را مدیریت می‌کنیم.

ستوده خاطرنشان کرد: تغذیه مصنوعی دشت‌ها از طریق ایجاد بند و چاه‌هایی پشت آن به منظور استفاده از آب مازاد روخانه‌ها و آب‌های سطحی انجام می‌شود تا آب را به صورت مصنوعی به زمین تزریق کنیم.

وی تصریح کرد: تغذیه مصنوعی از سال‌های گذشته در تمام دشت‌های استان انجام شده و اکنون در حال بهره‌برداری است به طوریکه حدود 20 پروژه براساس مطالعات و اندازه‌گیری‌ها طراحی و در فصولی از سال که رودخانه‌ها آورد دارند، کار بهره‌برداری مصنوعی از طریق تزریق آب به زمین انجام شده و بدین ترتیب تغذیه مصنوعی در دشت‌ها رخ می‌دهد.

معاون شرکت آب منطقه‌ای استان همدان به اطلاع‌رسانی و فرهنگ‌سازی به منظور تعادل‌بخشی به منابع آب‌های زیرزمینی اشاره کرد و افزود: در این راستا جلسات مختلفی با خانه کشاورز و نظام صنف کشاورزان داشته‌ایم و انحمن حامیان آب را تشکیل داده و در برنامه‌های متنوع صدا و سیما شرکت کرده‌ایم، در آینده بسیار نزدیک نیز سامانه خبری را راه‌اندازی می‌کنیم تا افراد در صورت مشاهده هر گونه حفر چاه غیرمجاز و تخلف از این طریق اطلاع‌رسانی کنند.

 

وی افزود: همچنین در این راستا 38 جلسه شورای حفاظت از منابع آب استان و شهرستان برگزار شده و مسائل مختلف آب پیگیری می‌شود همچنین برای تعیین تکلیف چاه‌های غیرمجاز 70 جلسه برگزار کرده‌ایم و هم‌اکنون هفتگی با مدیران جلسه برگزار می‌کنیم و پیگیر اجرای احکام قضایی و جلوگیری از تخلفات آبی هستیم.

روابط عمومی شرکت آ ب منطقه ای همدان

کد خبر: 734
  تاریخ خبر : 1394/07/28
 مدیر سایت
 1029
سایتـــ های مرتبطـ

آمار بازدیدکنندگان

  • کاربران آنلاین : 29
  • بیشترین بازدید همزمان : 507
  • بازدید امروز : 3,359
  • بازدید دیروز : 7,182
  • کل بازدید : 5,435,621
  • آخرین به روزرسانی : 1403/02/08 14:14:42
  • شناسه IP شما : 3.22.119.251

راه‌های تماس با ما

  • آدرس : همدان، خیابان جهاد، شرکت سهامی آب منطقه‌ای همدان
  • کدپستی : 6515914481
  • تلفن : 08138220737
  • فاکس : 08138220225
  • پست الکترونیکی : info[at]hmrw.ir
  • پیامک : 300074811
  • تلفن گویا :