|  رنگ  |  + 0 -  | 
ADA
بستن این پنجره
راهنما

این سایت مطابق با استاندارهای ADA برای نابینایان مناسب‌سازی شده و سازگاری این استاندارد در بخش‌های مختلف لحاظ گردیده است.
بستن این پنجره

مدیر عامل شرکت آب منطقه ای همدان درگزارشی به تشریح پروژه های حوزه آب استان پرداخت

یکی از اهداف مهم شرکت آب منطقه ای استان همدان حفظ منابع آب زیر زمینی استان است

به گزارش روابط عمومی شرکت آب منطقه ای همدان ،شرکت سهامی آب منطقه‌ای همدان به عنوان متولی اصلی مدیریت آب استان  است و یکی از اهداف اصلی آن اتخاذ برنامه‌های اجرایی و مدیریتی و بهره‌گیری از آخرین راهکارها و استعدادها برای مقابله با بحران آب در استان همدان است و شرکت آب منطقه ای همدان وظایف مختلفی را در راستای این هدف بر عهده دارد که از آن جمله می توان به انجام وظایف عملیاتی مدیریت منابع آب در زمینه شناخت، مطالعه، توسعه، بهره برداری و نگهداری از تأسیسات و سازه‌های آبی (به استثناء تأسیسات و سازه‌های مربوط به آب و فاضلاب) و برق آبی در چارچوب الزامات و سیاست‌های مدیریت و حوضه آبریز و مطالعات جامع و برنامه‌ریزی توسعه منابع آب، تکالیف مندرج در قوانین و مقررات مربوط و سیاست‌های وزارت نیرو اشاره داشت.

شرکت آب منطقه ای همدان در راستای حل مشکلات آبی در استان همدان پروژه ها و طرح های مختلفی را در دست اجرا دارد.

مرتضی عزالدین با اشاره به فعالیت های شرکت آب منطقه ای همدان درراستای مقابله با بحران آب در استان همدان، اظهار داشت: یکی از اهداف مهم شرکت آب منطقه ای استان همدان حفظ منابع آب زیر زمینی استان است.

وی در ادامه صحبت های خود با اشاره به اینکه شرکت آب منطقه ای استان همدان در راستای تامین آب استان و حل مشکلات آب طرح های آبرسانی و پروژه های مختلفی را در دست اجرا دارد، بیان داشت: یکی از این طرح ها سد نعمت آباد شهرستان اسد آباد است که شروع این پروژه از سال 1383 بوده است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای همدان با بیان اینکه در حال حاضر این طرح از پیشرفت فیزیکی 62 درصد برخوردار است، افزود: سد نعمت آباد سد خاکی همگن بوده  و هدف از اجرای این طرح توسعه و بهبود آبیاری در 500 هکتار از اراضی کشاورزی پایین دست به میزان 5/4 میلیون مترمکعب و تغذیه مصنوعی دشت اسدآباد است.

عزالدین میزان اعتبار هزینه شده برای این سد را دو هزار میلیون ریال عنوان کرد و بیان داشت: اعتبار مصوب سال جاری برای این پروژه 50 هزار میلیون ریال بوده که هنوز تخصیص نیافته است.

مدیر عامل شرکت آب منطقه ای همدان به طرح آبرسانی از سد تالوار به همدان اشاره داشت و بیان کرد: طرح آبرسانی به سد تالوار از سال 1388 آغاز شده است و یکی از طرح های مهم شرکت آب منطقه ای همدان است.

عزالدین با تاکید بر اینکه این پروژه برای تکمیل به 300 میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد، افزود: پیشرفت فیزیکی طرح آبرسانی از سد تالوار به همدان تا کنون 53 درصد بوده است و هدف از اجرای این طرح، تامین 63 میلیون متر مکعب آب  برای شهرهای همدان ، کبودرآهنگ ، پـایگاه نوژه ، بهار ، لالجین ، مریـانج ، صالح آباد و روستاهای مسیر خط انتقال است.

وی با اشاره به اینکه در اجرای این طرح  آب میزان هفت میلیون مترمکعب برای صنعت پیش بینی شده است، اظهار کرد: پروژه دارای 138 کیلومتر لوله گذاری می باشد که مقدار 109  کیلومتر لوله وارد کارگاه شده و 107 کیلومتر آن لوله گذاری شده است.

مدیر عامل شرکت آب منطقه ای همدان به سد شنجور رزن اشاره کرد و افزود: عملیات اجرایی سد شنجور رزن از سال 1387 آغاز شده است و در حال حاضر از 87 درصد پیشرفت فیزیکی برخوردار است.

عزالدین با اشاره به اینکه پیش بینی اتمام طرح برای سال 1394 است، بیان داشت: با اجرای این طرح سه و نیم میلیون متر مکعب آب برای شرب و دو میلیون متر مکعب برای کشاورزی شهرستان رزن تامین خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه ارتفاع سد 29 متر و از نوع سنگ ریزه ای هسته رسی است، عنوان داشت: کار های پایانی این سد در حال اتمام است و پیش بینی می شود تا پایان سال جاری به اتمام برسد.

مدیر عامل شرکت آب منطقه ای استان همدان پروژه دیگر شرکت آب منطقه ای استان همدان را سد گرین نهاوند اعلام کرد و افزود: هدف از آغاز این طرح تامین 118 و دو دهم میلیون متر مکعب آب برای شرب،؛ کشاورزی و صنعت بوده است.

عزالدین پیشرف فیزیکی سد گرین نهاوند را هشت درصد عنوان کرد و ادامه داد: اعتباری برای این سد در سال جاری تخصیص نیافته است  و به منظور تسریع در اجرای عملیات و پرداخت مطالبات پروژه مبلغ 500 میلیارد ریال اعتبار در سال 95 مورد نیاز می باشد.

وی به  طرح ساختمان سد کلان و شبکه آبیاری و زهکشی  شهرستان ملایر اشاره داشت و بیان کرد: این پروژه از سال 1381 آغاز شده است و در حال حاضر بیش از 98 درصد پیشرف فیزیکی دارد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای همدان با بیان اینکه با اجرای این پروژه 22 میلیون مترمکعب آب ذخیره سازی می شود، عنوان داشت: 12 میلیون متر مکعب آب شرب به شهر ملایر تامین می شود.

عزالدین گفت: همچنین چهار میلیون متر مکعب آب برای  آبیاری اراضی حق آبه کشاورزی تأمین می شود و  فاز اول شبکه آبیاری و زهکشی شامل بازسازی نهرهای مهدویه و آشمیزان به طول 10 کیلومتر و مساحت 500 هکتار در حال اجرا است.

وی با اشاره به اینکه 5/0 میلیون متر مکعب  آب برای صنایع منظور شده است، افزود:  پیش بینی اتمام این طرح برای سال آینده است و طرح در تاریخ  خرداد ماه سال 1390افتتاح شده و  کارهای باقی مانده شامل تکمیل تاج سد، شیرخانه، روشنایی، نرده گذاری، ساختمان نگهبانی و فنس کشی می باشد که با روند اعتبارات مصوب و تخصیص دریافتی، باقی مانده عملیات سد تا انتهای سال 95 انجام خواهد شد.

مدیر عامل شرکت آب منطقه ای همدان اظهار داشت: طرح دیگر آب منطقه ای همدان ساختمان سد سرابی و شبکه آبیاری و زهکشی  شهرستان تویسرکان است که تا کنون 93درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.

عزالدین هدف از اجرای این پروژه که حجم مخزن آن 9.2 میلیون مترمکعب است و 11.5 میلیون متر مکعب حجم تنظیمی آن است را تأمین آب شرب شهر تویسرکان ، آبیاری اراضی زراعی و باغات گردو را عنوان کرد.

وی بیان کرد: هزینه کارهای باقی مانده برای اتمام پروژه با احتساب مطالبات حدود 150 میلیارد ریال میباشمی باشد و در صورت تخصیص 100 درصدی اعتبار سال 94 این پروژه خلتمه و به بهره برداری می رسد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای همدان به طرح آبرسانی به ملایر از سد کلان اشاره کرد و افزود:  با توجه به افت سطح آب زیرزمینی و کاهش آبدهیی چاههای موجود و هم چنین افزایش جمعیت، لزوم تأمین آب پایدار از طریق منابع آب سطحی ضرورت دارد.

 عزالدین در ادامه اظهار داشت:  در این راستا با اجرا طرح انتقال آب، 28 کیلومتر خط انتقال از سد کلان به شهر ملایر به میزان 12 میلیون مترمکعب در سال، علاوه بر رفع مشکلات موجود، بخشی از نیاز آب شرب درازمدت شهروندان را که حدود40 درصد است را تا سال افق طرح (1415) مرتفع می کند.

وی پیشرفت فیزکی طرح را 40 درصد اعلام کرد و گفت: با توجه به سرمایه گذاری انجام شده در ساخت سد کلان و بلا استفاده ماندن سرمایه ها و همچنین نیاز فوری به منابع آب جدید می بایست با حمایت مالی در بخش سرمایه گذاری تصفیه آب و تکمیل خط انتقال آب، با تشکیل جلسات شورای تأمین شهرستان ملایر مشکلات حقوقی تملک مسیر خط حل شده و مبلغ 100 میلیارد ریال برای احداث خط انتقال آب و همچنین انتقال برق به تصفیه خانه تأمین شود.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای همدان در بخش دیگر به طرح آبرسانی به تویسرکان از سد سرابی  اشاره داشت و گفت: این طرح از 10 درصد پیشرفت فیزیکی برخوردار است و هدف از اجرای آن تأمین آب دراز مدت شهرهای سرکان و تویسرکان تا سال افق 1410  و به میزان هفت میلیون متر مکعب در سال است.

یکی از طرح های مهم شرکت آب منطقه ای همدان انتقال پسآب تصفیه خانه همدان به نیروگاه شهید مفتح بود که در هفته دولت و همزمان با سفر رئیس جمهوری به استان همدان افتتاح شد.

مدیر عامل شرکت آب منطقه ای در خصوص طرح انتقال پسآب تصفیه خانه همدان به نیروگاه شهید مفتح گفت: نیروگاه شهید مفتح ظرفیت تولید هزار مگاوات برق را دارد و جزو نیروگاه‌های با راندمان بالا است.

وی در ادامه گفت: به دلیل فقر منابع آبی در استان همدان این نیروگاه هیچ‌گاه نتوانسته با ظرفیت کامل کار کند و در ماه‌های اخیر تنها با ظرفیت ۲۵۰ مگاوات تولید برق‌کار می‌کرد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای همدان در ادامه بیان داشت: وزارت نیرو تصمیم گرفت این نیروگاه را به ظرفیت واقعی خود برساند و بر همین اساس در سال ۱۳۸۸ تصمیم گرفته شد پساب تصفیه‌خانه همدان به این نیروگاه منتقل شود.

عزالدین عنوان کرد: با روی کار آمدن دولت تدبیر و امید وزارت خانه تصمیم گرفت این کار را به سرانجام برساند و در تفاهم‌نامه‌ای با برق باختر این پروژه بعد از پنج سال توقف، شروع به کارکرد.

وی با تأکید بر اینکه طرح انتقال پساب تصفیه‌خانه به نیروگاه شهید مفتح یک پروژه اقتصادی فنی است، گفت: سایر طرح‌های انتقال ایستگاه پمپاژ داشتند اما تصمیم بر این شد که طرحی انتخاب شود که بالاترین بازدهی و کمترین هزینه را داشته باشد و از همین رو این طرح به طول ۴۴ کیلومتر بدون ایستگاه پمپاژ پساب را به شکل ثقلی به نیروگاه شهید مفتح منتقل می‌کند.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای همدان با بیان اینکه این پروژه جزو معدود پروژه‌هایی بوده که توسط وزیر نیرو کلنگ زنی و به بهره‌برداری می‌رسد، عنوان کرد: ۲۰ تیرماه سال جاری پساب به نیروگاه شهید مفتح رسید.

عزالدین بیان داشت: باوجود تمام مشکلات تملک اراضی در مسیر پروژه انجام شد و کشاورزان همکاری خوبی در این زمینه داشتند و این پروژه در کمترین زمان به بهره‌برداری رسید.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای همدان هزینه اجرای پروژه خط انتقال پساب تصفیه‌خانه همدان به نیروگاه شهید مفتح را ۸۶ میلیارد تومان عنوان کرد.

عزالدین با اشاره به اینکه میزان دبی پساب موردنیاز نیروگاه ۴۷۰ لیتر در ثانیه و ۱۵ میلیون مترمکعب در سال است، اظهار کرد: با تأمین این مقدار پساب چاه‌های مورداستفاده نیروگاه از چرخه خارج می‌شوند.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای همدان ابراز امیدواری کرد: پروژه خط انتقال پساب تصفیه‌خانه همدان به نیروگاه شهید مفتح می تواند در ذخیره منابع آبی استان همدان کمک‌ کننده باشد.

روابط عمومی شرکت آب منطقه ای همدان

                                                              

 

 

کد خبر: 694
  تاریخ خبر : 1394/06/15
 مدیر سایت
 1426
سایتـــ های مرتبطـ

آمار بازدیدکنندگان

  • کاربران آنلاین : 40
  • بیشترین بازدید همزمان : 507
  • بازدید امروز : 3,341
  • بازدید دیروز : 7,182
  • کل بازدید : 5,435,603
  • آخرین به روزرسانی : 1403/02/08 14:14:42
  • شناسه IP شما : 18.117.216.229

راه‌های تماس با ما

  • آدرس : همدان، خیابان جهاد، شرکت سهامی آب منطقه‌ای همدان
  • کدپستی : 6515914481
  • تلفن : 08138220737
  • فاکس : 08138220225
  • پست الکترونیکی : info[at]hmrw.ir
  • پیامک : 300074811
  • تلفن گویا :