|  رنگ  |  + 0 -  | 
ADA
بستن این پنجره
راهنما

این سایت مطابق با استاندارهای ADA برای نابینایان مناسب‌سازی شده و سازگاری این استاندارد در بخش‌های مختلف لحاظ گردیده است.
بستن این پنجره

وزیر نیرو دربازدید از سد اکباتان مطرح نمود:

همدان جز هشت شهر بزرگ کشور که با تنش شدید آبی مواجه است

وزیر نیرو بابیان اینکه مجموع آب ذخیره شده پشت سدهای کشور ۱۸ میلیارد مترمکعب است؛ عنوان کرد: این میزان نسبت به مدت مشابه سال گذشته هفت میلیارد متر مکعب کاهش دارد.

به گزارش روابط عمومی شرکت آب منطقه ای همدان، علی اکبر محرابیان ظهر امروز در ادامه سفر یک روزه خود به همدان طی بازدید از سد اکباتان با بیان اینکه امسال سالی خشک را پشت سر گذاشتیم، گفت: خشکسالی سال جاری در نیم قرن اخیر بی سابقه بود و بارش ها نسبت به سال قبل ۵۰ درصد کاهش و نسبت به ۵۰ سال گذشته با ۳۷ درصد کاهش مواجه بود.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر مجموع آب ذخیره شده پشت سدهای کشور ۱۸ میلیارد متر مکعب است؛ عنوان کرد: این میزان نسبت به مدت مشابه سال گذشته هفت میلیارد متر مکعب کاهش داشته است.

محرابیان با بیان اینکه متاسفانه طی سال‌های اخیر با رشد مصرف مواجه بودیم؛ اظهار کرد: در سال ۸۰ مجموع آب مصرفی کشاورزی، شرب و صنعت ۷۸ میلیارد متر مکعب بود که این عدد سال گذشته به ۱۰۰ میلیارد متر مکعب رسید.

وی با بیان اینکه مدیریت مصرف نیازمند همراهی مردم است، گفت: از مردم تقاضا  میکنیم تلاش بیشتری در مصرف آب داشته باشند.


وی بر ضرورت کاهش کشت های پر آب بر تاکید کرد و گفت: در مصارف خانگی نیز باید با توجه به حجم آب، برنامه ریزی شود تا از شرایط سخت عبور کنیم.

محرابیان با بیان اینکه شهر همدان جز هشت شهر بزرگی است که با تنش شدید آبی مواجه است، عنوان کرد: سفر امروز در راستای بررسی طرح های جایگزین و اضطراری به انجام رسید.

وی در نهایت از مردم درخواست کرد تا زمان بهره برداری از طرح های جایگزین مدیریت مصرف را در دستور کار قرار دهند.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای همدان نیز طی بازدید وزیر نیرو از سد اکباتان در خصوص افزایش ارتفاع سداکباتان همدان در سال های ۱۳۷۸ تا ۱۳۸۹ مطرح کرد: ارتفاع سد اولیه از کف پی برابر ۵۴ متر و در سد جدید برابر ۷۹ متر است.

وی با بیان اینکه تعداد بلوک ها  نیز از ۲۱ به ۴۹ عدد رسیده است، اظهار کرد: طول تاج هم اکنون برابر ۶۳۷ متر و عرض تاج برابر پنج است.

ستوده حجم کل بتون در سد اکباتان را ۴۶۰ هزار مترمکعب اعلام کرد و گفت: پس از افزایش ارتفاع سد اکباتان، تراز تاج به یک هزار و ۹۷۲ متر، حجم مخزن به ۴۰ میلیون مترمکعب و حجم تنظیمی به ۴۲ میلیون مترمکعب رسیده است.

وی با بیان این موضوع تصریح کرد: با اجرای این طرح، حجم مخزن سد اکباتان از هشت میلیون مترمکعب به ۴۰ میلیون مترمکعب و حجم تنظیم شد از ۱۷ میلیون مترمکعب به ۴۲ میلیون مترمکعب افزایش یافته است که نقش به سزایی در تامین آب شرب همدان داشته است.

ستوده با بیان اینکه این افزایش ارتفاع برای نخستین بار در خاورمیانه به انجام رسیده است، گفت: همزمان با این روند، آب شرب شهر همدان نیز تامین می شد.

وی با بیان اینکه متاسفانه ورودی سال قبل از سد اکباتان ۶۷ میلیون مترمکعب بود در سال جاری به ۲۳ میلیون مترمکعب رسیده است، اظهار کرد: دو سوم از ورودی مان در این راستا کاهش پیدا کرده است.

ستوده ادامه داد: در شرایط نرمال به دنبال این بودیم که اگر در شرایط سیلابی و ترسالی از سرریز آب استفاده کنیم؛ بدین سان در پایین دست سد اکباتان، در خارج از بستر رودخانه سد آبشینه را طراحی کردیم.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای همدان به وضعیت فعلی بارندگی ها اشاره کرد و گفت: حدود ۸۰ درصد آب شهر همدان از سد اکباتان تامین می شد اما با توجه به بارندگی ها اقداماتی را طی هفت ماه اخیر در پیش گرفتیم.

وی در تشریح این موضوع مطرح کرد: در این راستا مصرف آب سد اکباتان و آبشینه را از ۱۴۰۰ لیتر کاهش و هر دو را به میزان ۸۰۰ لیتر در ثانیه رسانده ایم.

ستوده یادآور شد: ۶۰۰ لیتر آب در ثانیه منابع آبی دیگر شناسایی و جایگزین شده است.

وی با اشاره به اینکه تا به امروز این روند ادامه دارد، اضافه کرد: اگر این آب را تامین نمی کردیم، سد در ابتدای شهریورماه خشک می شد.

ستوده با بیان اینکه امید است با اقداماتی که در پیش گرفته شده  بتوانیم این وضعیت را مدیریت کنیم، به پیش روی طرح های میان مدت تامین آب شهر همدان اشاره و عنوان کرد: مطالعاتی در خصوص رودخانه های شهر همدان به انجام رسید.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای همدان با اشاره به این موضوع مطرح کرد: در این زمینه از آب های رودخانه های عباس آباد و دره مرادبیگ در فصول غیر زراعی (از آبانماه تا خردادماه) استفاده می شود.

وی با بیان اینکه هم اکنون پروژه ها در این زمینه درحال اجرا است، اظهار کرد: در این محدوده تصفیه خانه ساخته شده است.

ستوده با اشاره به پروژه خاکو نیز عنوان کرد: این پروژه سالی ۱.۵ میلیون مترمکعب آب شهر همدان را تامین میکرد که متاسفانه امسال خشک است.

وی ادامه داد: پروژه دیگر انتقال آب رودخانه دره مرادبیگ به تصفیه خانه شهیدبهشتی است که به واسطه آن سالانه ۵ تا ۶ میلیون مترمکعب آب را تنظیم می کند.

کد خبر: 1888
  تاریخ خبر : 1400/07/27
  آخرین به‌روزرسانی : 1400/07/28
 همایون
 956
سایتـــ های مرتبطـ

آمار بازدیدکنندگان

  • کاربران آنلاین : 35
  • بیشترین بازدید همزمان : 507
  • بازدید امروز : 4,747
  • بازدید دیروز : 3,669
  • کل بازدید : 5,283,125
  • آخرین به روزرسانی : 1403/01/08 11:41:25
  • شناسه IP شما : 54.173.214.79

راه‌های تماس با ما

  • آدرس : همدان، خیابان جهاد، شرکت سهامی آب منطقه‌ای همدان
  • کدپستی : 6515914481
  • تلفن : 08138220737
  • فاکس : 08138220225
  • پست الکترونیکی : info[at]hmrw.ir
  • پیامک : 300074811
  • تلفن گویا :