|  رنگ  |  + 0 -  | 
ADA
بستن این پنجره
راهنما

این سایت مطابق با استاندارهای ADA برای نابینایان مناسب‌سازی شده و سازگاری این استاندارد در بخش‌های مختلف لحاظ گردیده است.
بستن این پنجره

مديرعامل شرکت مديريت منابع آب ايران در همدان: ارتقاء دانش عمومي لازمه‌ي مديريت مصرف آب است

مديرعامل شرکت مديريت منابع آب ايران در دومين روز از هفته صرفه جويي در مصرف آب ارتقاء دانش عمومي را لازمه ي مديريت مصرف آب دانست . مهندس عليرضا الماسوندي در جمع کارکنان شرکت آب منطقه اي همدان...

مديرعامل شرکت مديريت منابع آب ايران در همدان:

ارتقاء دانش عمومي لازمه ي مديريت مصرف آب است

 

مديرعامل شرکت مديريت منابع آب ايران در دومين روز از هفته صرفه جويي در مصرف آب ارتقاء دانش عمومي را لازمه ي مديريت مصرف آب دانست . مهندس عليرضا الماسوندي در جمع کارکنان شرکت آب منطقه اي همدان با اشاره به هفته صرفه جويي در مصرف آب گفت: هر ساله در هفته اول تيرماه که به نام هفته اصلاح الگوي مصرف آب نام گذاري شده برنامه هاي متنوعي برگزار مي شود. اما مديريت مصرف نياز به تلاش و کوشش مضاعف دارد. وي افزود: اساسي ترين موضوع عالم خلقت و بهترين هديه خداوند به همه کائنات آب است.

وي با اشاره به آيات قرآني در ارتباط با خلقت جهان از آب گفت: بهترين تعاريف از آب در قرآن آمده است. در هفته اصلاح الگوي مصرف همه ي تاکيدها بر مصرف صحيح است. وي با اشاره به کشورهايي که حدود 7 تا 8 هزار متر مکعب سرانه آب دارند افزود: در اين کشور ها اولويت را بر مديريت مصرف قرارداده اند و تامين آب در جايگاه دوم است

وي ادامه داد: متاسفانه در کشور ما در بخش شرب 2 برابر ميزان استاندار مصرف مي شود و در بخش کشاورزي با سطح استاندارد جهاني فاصله بسيار زيادي داريم.

مهندس الماسوندي مجموع بارش هاي کشور را 411 ميليارد متر مکعب در سال عنوان کرد و افزود: از اين ميزان 70 درصد تبخير مي شود و 25 ميليارد متر مکعب به آبخوان ها نفوذ مي کند و به طور کل 130 ميليارد متر مکعب آب تجديد شونده در کشور ما وجود دارد که در مقايسه با جمعيت کشور مي توان به اين نتيجه رسيد که در 15 سال آينده با افزايش جمعيت به حدود 95 ميلون نفر براي هر فرد ايراني يک هزار و 300 متر مکعب آب در سال خواهيم داشت و اين يعني شرايط فوق بحران.

مدير عامل شرکت مديريت منابع آب ايران تاکيد کرد: اکنون زمان مديريت تامين آب نيست بلکه در تمام جهان برنامه هاي مديريت تقاضا در حال اجراست. وي تاکيد کرد: همه پژوهش ها و مطالعات بايد براساس مديريت تقاضا باشد. وي با اشاره به اينکه در ايران ميزان آبرانه 4450 ليتر در روز به ازاء هر فرد است و اين ميزان 1050 ليتر بيشتر از استاندارد جهاني است گفت: آب مجازي ميزان آبي است که در هر واحد توليدي براي توليد کالاها مصرف ميشود که در مجموع با مصرف خانگي آبرانه را تشکيل مي دهد. وي بر اعمال مديريت مصرف عمومي تاکيد کردو افزود: عليرغم  اينکه بيش از 90 درصد آب در بخش کشاورزي مصرف مي شود برنامه دقيق و مدوني در اين بخش وجود ندارد و همان طور که مقام معظم رهبري اشاره داشتند 10 درصد صرفه جويي در بخش کشاورزي معادل آب مصرفي در شرب و صنايع است که حدود 10 ميليارد متر مکعب مي شود

وي در ادامه گفت: در دوره خشکسالي دراز مدت حاکم بر کشور به علت افت ميزان بارش و از طرفي افزايش توليد ناچار شديم از ذخاير استراتژيک بهره برداري کنيم. بر اساس آخرين آمارها در مورد ميزان برداشت از منابع زيرزميني افزون بر 10 ميليارد مترمکعب اضافه برداشت داريم که پيامدهاي آن کاهش ضريب آبخوان, کاهش ضريب آب گذري و از همه مهمتر نشست زمين است که نمونه آن در دشت رزن همدان ايجاد شده است.

وي با تاکيد بر نقش روابط عمومي ها در اجراي برنامه هاي راهبردي مديريت مصرف آب همت و تلاش و کار مضاعف را در اين خصوص خواستار شد. مهندس الماسوندي با اشاره به عرصه هايي که مي توان در مديريت مصرف فعاليت هاي اثر بخشي انجام داد گفت: بازچرخاني آب و استفاده مجدد از پساب ها از نمونه هاي بسيار خوب مديريت مصرف است وي افزود با انجام مطالعات و پژوهش هاي عملياتي در خصوص کاربرد سيستمهاي تصفيه استاندارد مي توان پساب ها را بارها در بخش صنعت مورد استفاده قرار داد. وي با تاکيد بر لزوم مديريت هوشمندانه در بخش آب افزود: تکرار و ادامه کارهاي گذشته چالش هاي بخش آب را برطرف نخواهد کرد و نيازمند نوآوري و خلاقيت در اين بخش هستيم. مديرعامل شرکت مديريت منابع آب ايران اضافه کرد: در خصوص فرهنگ سازي عمومي استفاده از مسائل اسلامي بسيار راهگشاست. وي ادامه داد: فقر و مصرف در ارتباط مستقيم با هم هستند و توليد ثروت در مصرف بهينه است.

وي با اشاره به اينکه در کشور ما همچنان از روش آبياري غرقابي در کشاورزي استفاده مي شود در حالي که اين روش حتي در کشورهايي با ميزان بارش بسيار بالا نيز اين روشها منسوخ شده گفت: کمبود آب فرصت هاي سرمايه گذاري را از بين مي برد و در نتيجه فقر و بيکاري و به دنبال آن بزهکاري, ناهنجاري و در نهايت عدم امنيت و آرامش ايجاد ميشود مهندس الماسوندي يکي از پيامدهاي مصرف بي رويه  را وابستگي دانست که استعمار و تهاجم فرهنگي و تزلزل نظام خانوادگي را در پي خواهد داشت.

وي همچنين بر بازنگري برخي از قوانين اداري تاکيد کرد و درخصوص کاربري اراضي و طرحهاي تعادل بخشي به عنوان ديگر موارد مطرح در مديريت مصرف نکاتي را عنوان کرد.

در پايان با اهداي لوح سپاس از سوي مهندس الماسوندي به ايثارگران و خانواده شهداي شرکت آب منطقه اي از آنها تجليل شد.

شايان ذکر است مهندس الماسوندي و هيئت همراه بامداد دوم تيرماه با حضور در گلزار شهداي استان همدان به شهداي انقلاب اسلامي و دفاع مقدس اداي احترام کردند. (روابط عمومي شرکت آب منطقه‌اي همدان)

کد خبر: 90
  تاریخ خبر : 1389/04/02
 1370
  دیدگاه کاربران
سایتـــ های مرتبطـ

آمار بازدیدکنندگان

  • کاربران آنلاین : 51
  • بیشترین بازدید همزمان : 507
  • بازدید امروز : 2,492
  • بازدید دیروز : 2,784
  • کل بازدید : 5,350,771
  • آخرین به روزرسانی : 1403/01/29 12:18:20
  • شناسه IP شما : 3.16.47.14

راه‌های تماس با ما

  • آدرس : همدان، خیابان جهاد، شرکت سهامی آب منطقه‌ای همدان
  • کدپستی : 6515914481
  • تلفن : 08138220737
  • فاکس : 08138220225
  • پست الکترونیکی : info[at]hmrw.ir
  • پیامک : 300074811
  • تلفن گویا :