|  رنگ  |  + 0 -  | 
ADA
بستن این پنجره
راهنما

این سایت مطابق با استاندارهای ADA برای نابینایان مناسب‌سازی شده و سازگاری این استاندارد در بخش‌های مختلف لحاظ گردیده است.
بستن این پنجره

کسری سالانه 224 میلیون مترمکعب از سفره‌های آب زیرزمینی در همدان

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان همدان با بیان اینکه سالانه 224 میلیون مترمکعب حجم سفره‌های زیرزمینی استان همدان بیلان منفی دارد، گفت: به عبارتی سالانه 7 برابر سد اکباتان بیلان دشت‌ها و سفره‌های زیرزمینی استان رو به نابودی می‌رود.

به گزارش روابط عمومی شرکت آب منطقه ای همدان، مهندس مرتضی عزالدین در نشست ائمه جمعه و مدیران صنعت آب و برق استان همدان با تبریک فرا رسیدن ماه رجب اظهار داشت: امروز بحث آب موضوعی است که با توجه به بحران‌ها و خشکسالی‌ها در سنوات گذشته باید بیشتر به آن توجه شود.

وی با تأکید بر مدیریت بر منابع آب در بخش‌های مختلف کشاورزی، شرب و صنعت افزود: با توجه به اقلیمی که در کشور و جهان در حال وقوع است بحث مدیریت مصرف آب بیش از پیش اهمیت می‌یابد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان همدان با اشاره به شعار امسال مبنی بر «دولت و ملت، همدلی و همزبانی» تصریح کرد: تنها مرجعی که طی سال‌های گذشته در گذر از خشکسالی‌های متمادی و بحران‌ها که هنوز نیز گریبان‌گیر کشور و حوزه خاورمیانه است یاریگر ما بوده، مردم هستند.

وی اضافه کرد: 97 درصد از آب‌های جهان شور و فقط 3 درصد شیرین هستند که از این میزان نیز 2 درصد یخ و یخچال بوده و تنها یک درصد آب روان شیرین برای استفاده وجود دارد.

عزالدین با بیان اینکه استان همدان دارای اقلیم سرد و نیمه خشک است، گفت: متوسط بارش استان طی 20 تا 25 سال گذشته 330 میلیمتر بوده که از متوسط کشوری با 250 میلیمتر کمی بالاتر است، اما با همین میزان بارش‌ها نیز استان در حوزه کشاورزی و شرب دچار تنش می‌شود و این امر مستلزم ورود جدی در بحث مدیریت مصرف است.

وی ادامه داد: متوسط حجم نزولات جوی استان همدان نیز سالانه 6 هزار و 435 میلیون مترمکعب است که 65 درصد آن بر حسب اقلیم استان تبخیر می‌شود و 35 درصد از این نزولات برای استفاده باقی می‌ماند.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان همدان با اشاره به وجود 13 دشت حفاظتی در استان افزود:  تمام دشت‌های استان طی سال‌های گذشته ممنوع شده و دشت کبودراهنگ نیز ممنوعه بحرانی شده است.

وی اظهار داشت: سرانه آب‌ تجدیدپذیر هر نفر در کشور در 40 سال گذشته 7000 متر مکعب بوده که در حال حاضر به 2000 متر مکعب کاهش یافته، که این موضوع نشان می دهد  وارد مرحله تنش آبی شده ایم و این در حالیست که در همدان سرانه آب تجدید پذیر متاسفانه به 1630 متر مکعب کاهش یافته و نشانگر تنش آبی در استان است.

عزالدین ابراز داشت: در حال حاضر در استان همدان نیز سرانه آب‌های تجدیدپذیر زیر یک هزار و 700 مترمکعب به ازای هر نفر است که از نظر بیلان آبی دچار تنش آبی است.

وی با بیان اینکه در حال حاضر حدود 17 هزار و 124 حلقه چاه، 2 هزار و 877 چشمه و یک هزار و 481 قنات در استان همدان وجود دارد، گفت: طبقه‌بندی میزان مصارف نیز 90 درصد در بخش کشاورزی، 7 درصد در حوزه شرب و 3 درصد در صنعت است در حالی که این میزان در جهان 70 درصد کشاورزی، 10 درصد شرب و 20 درصد در بخش صنعت است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان همدان بیان داشت: با توجه به این آمار باید میزان مصرف از بخش کشاورزی به بخش صنعت سوق یابد و این امر مستلزم سیاست‌گذاری‌هایی در ان بخش است.

وی یادآور شد: در استان همدان در بخش آب شرب و صنعت 70 درصد بهره‌وری و 30 درصد هدررفت و در بخش کشاورزی بر اساس آمار سازمان جهاد کشاورزی 10 درصد بهره‌وری و 90 درصد عدم استفاده صحیح وجود دارد.

عزالدین با اشاره به منابع آب زیرزمینی استان نیز تصریح کرد: سالانه 85 درصد مصرف آب در حوزه شرب، صنعت و کشاورزی از چاه‌ها تخلیه و فقط 15 درصد آن از آب‌های سطحی تأمین می‌شود.

وی با بیان اینکه سالانه 224 میلیون مترمکعب حجم سفره های زیرزمینی استان بیلان منفی دارد، گفت: به عبارتی سالانه 7 برابر سد اکباتان بیلان دشت‌ها و سفره‌های زیرزمینی استان رو به نابودی می‌رود.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان همدان با اشاره به اینکه طی سال‌های گذشته به طور متوسط سالی یک متر آب‌های زیرزمینی پایین آمده است، افزود: طی 22 سال گذشته در دشت کبودراهنگ 40 متر، در همدان 20 متر در رزن و قهاوند 22 متر، در ملایر 24 متر، در نهاوند 12 متر، در تویسرکان 17 متر و در اسدآباد 23 متر شاهد افت سفره‌های زیرزمینی بوده‌ایم.

وی با اشاره به وضعیت حاد و بحرانی دشت کبودراهنگ ادامه داد: در حوزه قهاوند و کبودراهنگ طی سال‌های گذشته حدود 24 فروچاله به دلیل برداشت از منابع آب‌های زیرزمینی ایجاد شده است که احیا سفره‌های از دست رفته دیگر امکانپذیر نیست.

عزالدین با تأکید بر حفظ منابع آبی موجود در استان بیان کرد: یکی از معضلاتی که در استان با آن مواجه هستیم بحث چاه‌های غیرمجاز بوده که طی سال گذشته 649 چاه و به عبارتی 30 کیلومتر چاه پر و بیش از 144 دستگاه در این زمینه توقیف شد که مسدود کردن این تعداد چاه حدود 80 میلیون مترمکعب یعنی 2.5 برابر سد اکباتان صرفه‌جویی را در پی داشت.

وی تصریح کرد: در حال حاضر 17 گروه گشت و بازرسی شرکت آب منطقه‌ای استان به صورت مستمر و شبانه‌روزی پیگیر چاه‌های غیرمجاز و مقابله با آن هستند.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان همدان با اشاره به اقدامات صورت گرفته خاطرنشان کرد: دشت نهاوند و رزن نخستین دشت‌هایی هستند که وضعیت آنها رو به بهبود بوده و احیا شده‌اند.

وی ادامه داد: در حال حاضر در راستای کاهش سهم مصرفی آب استان از آب‌های زیرزمینی، سدهایی از قبیل سدکلان ملایر، سرابی در تویسرکان، نعمت آباد در اسدآباد، شنجور در رزن و گرین در نهاوند در دست ساخت بوده و طرح‌های تغذیه مصنوعی، بندهای انحرافی و... نیز در دستور کار قرار دارد.

عزالدین با بیان اینکه طرح آبرسانی از سد تالوار، آبرسانی از سد کلان به ملایر و آبرسانی از سد سرابی به تویسرکان و سرکان و سرابی نیز در حال انجام است، گفت: در مجموع طرح‌های آبرسانی و سدهای استان حدود 710 میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد.

وی با اشاره به تهدیدهایی که در حال حاضر در استان وجود دارد، عنوان کرد: از جمله این تهدیدات می‌توان به نوسانات فصلی و تغییر اقلیم، افزایش دما، خشکسالی‌های پی در پی، ایجاد فروچاله‌ها، کاهش سرانه تجدیدپذیر، استفاده از روش‌های سنتی آبیاری، کاهش بهروری در بخش کشاورزی و... اشاره کرد که مقابله با آنها فقط با یاری و همراهی مردم و دستگاه های متولی، میسر می‌شود.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان همدان با تأکید بر تعیین الگوی بهره‌وری برای کشاورزان و اجرای صحیح آمایش سرزمین در بخش کشاورزی که بر مدیریت مصرف در بحث آب تأثیرگذار است، خاطرنشان کرد: رایگان بودن هزینه آب در بخش کشاورزی و پرداخت یک سوم قیمت تمام شده آب در شهرها و یک دهم در روستاها توسط مشترکین از دیگر چالش‌های کشور و استان به شمار می‌رود که قطعاً افزایش این هزینه برای مشترکین پرمصرف می‌تواند بر مصرف آن تأثیرگذار باشد.

روابط عمومی شرکت آب منطقه ای همدان

کد خبر: 594
  تاریخ خبر : 1394/02/03
 مدیر سایت
 1118
سایتـــ های مرتبطـ

آمار بازدیدکنندگان

  • کاربران آنلاین : 42
  • بیشترین بازدید همزمان : 507
  • بازدید امروز : 2,349
  • بازدید دیروز : 3,669
  • کل بازدید : 5,280,727
  • آخرین به روزرسانی : 1403/01/08 11:41:25
  • شناسه IP شما : 3.237.51.235

راه‌های تماس با ما

  • آدرس : همدان، خیابان جهاد، شرکت سهامی آب منطقه‌ای همدان
  • کدپستی : 6515914481
  • تلفن : 08138220737
  • فاکس : 08138220225
  • پست الکترونیکی : info[at]hmrw.ir
  • پیامک : 300074811
  • تلفن گویا :