|  رنگ  |  + 0 -  | 
ADA
بستن این پنجره
راهنما

این سایت مطابق با استاندارهای ADA برای نابینایان مناسب‌سازی شده و سازگاری این استاندارد در بخش‌های مختلف لحاظ گردیده است.
بستن این پنجره

مدير عامل شرکت مهندسي آب و فاضلاب کشور از نزديک در جريان مشکلات طرح آبرساني از سد تالوار به همدان قرار گرفت

مهندس جانباز مدير عامل محترم شرکت مهندسي آب و فاضلاب کشور و هيئت همراه و همچنين دکتر ابراهيم کارخانه اي نماينده محترم مردم همدان و فامنين در مجلس شوراي اسلامي در جلسه بررسي مشکلات طرح آبرساني از سد تالوار به همدان که با حضور مديران صنعت آب استان در محل

مدير عامل شرکت مهندسي آب و فاضلاب کشور از نزديک در جريان مشکلات طرح آبرساني از سد تالوار به همدان قرار گرفت

مهندس جانباز مدير عامل محترم شرکت مهندسي آب و فاضلاب کشور و هيئت همراه  و همچنين دکتر ابراهيم کارخانه اي نماينده محترم مردم همدان و  فامنين در مجلس شوراي اسلامي در جلسه بررسي مشکلات طرح آبرساني از سد تالوار به همدان که با حضور مديران صنعت آب استان در محل سالن جلسات شرکت آب منطقه اي همدان تشکيل شد شرکت کردند.

به گزارش روابط عمومي شرکت آب منطقه اي همدان مدير عامل شرکت ضمن عرض خير مقدم به مدعوين محترم و تبريک به انتصاب آقاي مهندس جانباز به عنوان مدير عامل شرکت مهندسي آب و فاضلاب کشور خلاصه اي از وضعيت منابع آبي استان را ارائه نموداند.

مهندس کمنداني ميزان متوسط بارش هاي استان را 350 ميليمتر دانست و افزود در حدود 2 ميليارد و هشتصد ميليون متر مکعب منابع آب تجديد پذير در همدان وجود دارد که تقريبا 100 درصد آن استفاده مي شود.

کمنداني گفت : بر اساس آمار سازمان هواشناسي ، کاهش بارندگي در استان همدان در سال جاري 35 درصد است که اين ميزان در شهر همدان  بيش از  40 درصد مي باشد

وي استان همدان را داراي بيشترين کاهش بارندگي در سال جاري در کشور دانست و تصريح کرد در بين 31 استان بيشترين کاهش بارندگي (35 درصد)‌در استان همدان اتفاق افتاده است  و از نظر بارندگي استان همدان در رتبه آخر يا رتبه 31 قرار دارد.

مهندس علي کمنداني افزود : علي الرغم اينکه کاهش بارندگي در همدان 35 درصد بوده  ولي آورد دو رودخانه اي که آب مخزن سد اکباتان را تامين مي کند کاهش 75 درصدي را نشان مي دهد.

وي خشکسالي سال جاري را به همراه افزايش دما ، علت اصلي کاهش بسيار شديد پوشش برف در ارتفاعات دانست و افزود عموماً بهار آبها در استان از ذوب برف ناشي مي شود که متاسفانه اين مهم در همدان اتفاق نيفتاد.

مدير عامل شرکت آب منطقه اي همدان گفت کاهش بارش در استان تاثير مضاعفي بر منابع آب زيرزميني نيز گذاشته ، زيرا متناسب با کاهش بارش ، تغذيه منابع زيرزميني نيز کاهش يافته و از آنجا که منابع سطحي تحت تاثير خشکسالي قرار گرفته اند کسري آن هم از طريق منابع آب زيرزميني تامين شده است.

مهندس کمنداني گفت: افت سطح آب در سال جاري بسيار شديد بود که بيشترين مقدار مربوط به دشت همدان بهار به ميزان 3 متر و شصت سانتيمتر در مقايسه با دوره مشابه سال گذشته مي باشد.

وي خاطر نشان کرد با اتمام فصل تابستان و کم شدن برداشت از چاههاي کشاورزي در حال حاضر شيب افت سطخ آب زيرزميني کند شده است.

کمنداني ميزان ذخيره  آب سد اکباتان را هم اکنون 4 ميليون و هفتصد هزار متر مکعب اعلام کرد و افزود ميزان آب قابل برداشت 3 ميليون و هفتصد هزار متر مکعب است که اين مقدار آب ذخيره شده بيشتراز 45 روز نمي تواند آب شرب شهر همدان را تامين کند.

در ادامه مشاور طرح  آبرساني ازسد تالوار به همدان گفت اين طرح از سال86 شروع شده و هدف آن تامين بلند مدت آب شرب شهر همدان و شهر و روستا هاي مسير تا افق سال 1415 مي باشد.

مهندس مهري گفت : اين پروژه داراي 4 قطعه مي باشد  که قطعه اول با طول 28 کيلومتر از سال 86 شروع شده و داراي 78 درصد پيشرفت فيزيکي و قطعات 2 ، 3 و 4 از سال 89 شروع شده که شامل 111 کيلومتر خط لوله مي باشد.

مهري افزود :طرح داراي 138 کيلومتر خط لوله انتقال آب با اقطار (1000،1400،1600)  مي باشد که (83 کيلومتر از آن لوله گذاري شده)، سه ايستگاه پمپاژ جهت (انتقال آب به ارتفاع 576 متري) ،  يک پست 63 کيلو وات جهت (تامين برق مورد نياز ايستگاهها پمپاژ) ، يکصد و پنجاه هزار متر مکعب مخازن ذخيره آب (که ساخت يکي از مخازن به ظرفيت 000/30 متر مکعب رو به اتمام است)و يک واحد تصفيه خانه به ظرفيت3700 ليتر در ثانيه که عمليات ساخت آن از مهر 91 شروع شده  است.

وي پيشرفت فيزيکي کل طرح را 37 درصد دانست و افزود هزينه اجرايي اين پروژه 5000 ميليارد ريال مي باشد که از اين ميزان 1350 ميليارد ريال هزينه شده است.

در اين نشست  مديران محترم شرکت آبفا و آبفار گزارش مبسوطي از اقدامات خود در تامين آب شرب در استان را ارائه دادند.

  در ادامه دکتر کارخانه اي نماينده محترم مردم در مجلس شوراي اسلامي ضمن تشکر از مديران صنعت آب استان ، تلاش آنها را ستودني دانست و افزود اين عزيزان در جهت تامين آب شرب همدان سنگ تمام گذاشتند.

ابراهيم کارخانه اي گفت : طرح آبرساني از سد تالوار به همدان  از طرحهاي الويت دار استان در جهت تامين آب شرب مي باشد و لوله گذاري فاز اول به مقدار 10 کيلومتر از قطعه چهارهم در الويت قرار دارد.

کارخانه اي  افزود همچنين 350 ليتر در ثانيه از پساب تصفيه شده فاضلاب شهر همدان  به نيروگاه شهيد مفتح تخصيص داده شده است.

در پايان مدير عامل محترم شرکت مهندسي آب و فاضلاب کشور از مديران صنعت آب استان تقدير و تشکر کرد و افزود نه تنها آب يک کالاي سرمايه اي است  بلکه در حال حاضر  بايد گفت يک کالاي حياتي است.

کد خبر: 326

  تاریخ خبر : 1392/06/31
 1486
  دیدگاه کاربران
سایتـــ های مرتبطـ

آمار بازدیدکنندگان

  • کاربران آنلاین : 32
  • بیشترین بازدید همزمان : 507
  • بازدید امروز : 5,688
  • بازدید دیروز : 5,907
  • کل بازدید : 5,359,874
  • آخرین به روزرسانی : 1403/01/29 12:18:20
  • شناسه IP شما : 18.117.165.66

راه‌های تماس با ما

  • آدرس : همدان، خیابان جهاد، شرکت سهامی آب منطقه‌ای همدان
  • کدپستی : 6515914481
  • تلفن : 08138220737
  • فاکس : 08138220225
  • پست الکترونیکی : info[at]hmrw.ir
  • پیامک : 300074811
  • تلفن گویا :