|  رنگ  |  + 0 -  | 
ADA
بستن این پنجره
راهنما

این سایت مطابق با استاندارهای ADA برای نابینایان مناسب‌سازی شده و سازگاری این استاندارد در بخش‌های مختلف لحاظ گردیده است.
بستن این پنجره

بازديد شوراي اداري استان همدان از طرح‌هاي آب منطقه‌اي همدان

به گزارش روابط عمومي شرکت آب منطقه‌اي همدان: به منظور اطلاع رساني و ايجاد بسترهاي لازم جهت ارائه فعاليت‌هاي انجام شده آب منطقه‌اي همدان...

بازديد شوراي اداري استان همدان از طرح‌هاي آب منطقه‌اي همدان

 

 به گزارش روابط عمومي شرکت آب منطقه‌اي همدان: به منظور اطلاع رساني و ايجاد بسترهاي لازم جهت ارائه فعاليت‌هاي انجام شده آب منطقه‌اي همدان در مورخ 4/8/88 شوراي اداري استان همدان از پروژه سد نعمت آباد، سرابي تويسرکان، و کلان ملاير، بازديد و از نزديک روند اجراي کار و پيشرفت کار را مورد بررسي قرار دادند. خلاصه اي از بازديد ياد شده در زير آمده است.

سد نعمت آباد اسدآباد-10 ماه، 25% پيشرفت

مديرشرکت آب منطقه‌اي همدان در مراسم بازديد از طرح سد نعمت آباد گفت: آب يک منبع محدود اما تجديد پذير است. در دنياي امروز آب به عنوان يک کالاي پر هزينه ارائه مي‌شود وي مهار آب‌هاي سطحي و استفاده بهينه از آن را از وظايف اصلي آب منطقه‌اي دانست.

 سد نعمت آباد در فاصله 60 کيلومتري همدان و در فاصله 15 کيلومتري اسدآباد واقع شده است. کارفرماي اين طرح، شرکت آب منطقه‌اي همدان، مشاور طرح شرکت بند آب و پيمانکار آن شرکت کترا مي‌باشد. هدف اصلي از اجراي اين طرح تامين آب کشاورزي در مساحت 550 هکتار از اراضي دشت اسدآباد مي‌باشد.

اين سد بر روي رودخانه شهاب از سرشاخه‌هاي علياي کرخه قرار دارد که در سال 8 ميليون مترمکعب آبدهي دارد? در حال احداث است .

مدير پروژه سد نعمت آباد نيز گفت: ارتفاع اين سد از پي معادل 3/26 متر است و از بستر رودخانه ارتفاعي برابر 3/25 متر دارد. نوع اين سد خاکي همگن است که متناسب با زمين شناسي، شرايط هيدرولوژيکي و مورفولوژيکي منطقه انتخاب شده است.

در ادامه بازديد از سد نعمت آباد محمد ضروري، معاون طرح و توسعه آب منطقه‌اي همدان نيز ميزان پيشرفت پروژه را در طول 10 ماه فعاليت 25 درصد بيان کرد.

وي افزود حجم مصالح بدنه اين سد يک ميليون و سيصد و پنجاه مترمکعب است که وظيفه آب بندي را برعهده دارد. ضروري افزود: حجم کل8 ميليون مترمکعب است که با در نظر گرفتن 500 هزار مترمکعب حجم مفيد آن 5/7 ميليون متر مکعب خواهد بود.

معاون طرح و توسعه آب منطقه‌اي همدان عنوان کرد: در صورت تامين اعتبارات مورد نياز اين پروژه طي 30 ماه آينده به اتمام مي‌رسد.

سد سرابي تويسرکان - با 76 % پيشرفت، در بدترين شرايط سال آينده آبگيري مي شود. دکتر مرادي همزمان با بازديد مديران استان و اهالي رسانه از پروژه هاي آبي استان در تويسرکان گفت: قبل از انقلاب اين استان با اين سابقه عظيم يک سد داشته است آن هم سد اکباتان با 8 ميليون مترمکعب بود که 2 ميليون مترمکعب آن رسوب بود. اما در مدت کوتاهي ساخت و بهره برداري از 5 سد را در دستور کار خود قرار داد. وي اظهار داشت: با برنامه ريزي و هزينه مناسب امروز با 5 سد و يک خط انتقالي 84 ميليون مترمکعبي از استان ديگر به همدان، در حال انجام است بنابراين مي توان گفت مشکل آب استان همدان مرتفع شده است.

دکتر مرادي با بيان اينکه مدال تلاش و اقدام بر سينه اين دولت درج شده است و مشارکت 85 درصدي مردم و راي 25 ميليوني به آقاي احمدي نژاد نشانه بارز اين امر است، گفت: کاهش30 درصدي قانون بودجه در امسال باعث شد تا آبگيري سد سرابي به سال آينده موکول شود. وي ادامه داد: سد اکباتان با 5/5 برابر افزايش حجم، سد نعمت آباد، سد سرابي، شنجور رزن و خط انتقالي کانال آبي از تالوار زنجان از اقدامات آب رساني دولت نهم بوده است.

دکتر مرادي ادامه داد: ميانگين بهره مندي از منبع عمراني در کشور7/9 درصد است در حالي که استان همدان با رقم 7/45 درصد، 5 برابر ميانگين کشوري اعتبار عمراني جذب کرده است.

مدير آب منطقه اي استان نيز گفت: آب از آنچنان اهميت برخوردار است که با زبان قابل بيان نيست.

مهندس جعفري ادامه داد:اين کالاي ناياب با هيچ قياسي قابل ارزش گذاري نيست.امروز ما مشاهده مي کنيم که آبهاي سطحي به چه قيمتي مهار و قابل استفاده مي شوند. لذا استفاده از آنها بايد با رعايت الگوي مصرف بهينه به ويژه در بخش کشاورزي انجام شود.

وي تصريح کرد: سد سرابي تويسرکان از نوع سنگ ريزه اي با خاک رسي است و هدف آن تامين آب شرب دراز مدت شهر تويسرکان، تامين کمبود آب زارعي باغات پايين دست، کنترل سيلاب و جلوگيري از خسارات آن، فراهم نمودن امکانات تفريحي ـ سياحتي و تعادل بخشي آبخوان منطقه اي پاياب سد است.

جعفري تصريح کرد:سد سرابي تا کنون 75 درصد پيشرفت داشته است و 4/31 ميليارد ريال اعتبار دريافت کرده است که علاوه بر آن 90 درصد اعتبارات آب استان به آن تخصيص پيدا کرده است.

همچنين در ادامه مدير پروژه سد سرابي تويسرکان نيز به ارائه توضيحات لازم و ضروري در مورد پروژه سد سرابي پرداخت.

وي گفت :مقوله سد سازي بيانگر عظمت جمهوري اسلامي است. قبل از پيروزي انقلاب اسلامي هيچ طراحي در ايران مجاز نبود که سد را طراحي کند، اين از نعمات جمهوري اسلامي بود تا اين طلسم شکسته شود و امروز ايران در سد سازي حرف دوم يا سوم را در جهان مي زند.

 سدسرابي بر روي رودخانه گزندر که آورد ساليانه15 ميليون متر مکعب دارد، در حال احداث است. گنجايش کل مخزن اين سد2/9 ميليون مترمکعب است و آب قابل تنظيم آن به 5/11 ميليون مترمکعب مي رسد.

اما پروژه نهايي که بازديد شد سد کلان ملاير بود. در هنگام بازديد از اين طرح محمد ضروري معاون طرح و توسعه آب منطقه اي گفت: سد کلان ملاير بر روي رودخانه ملاير (کلان) از سرشاخه هاي رودخانه گاماسياب احداث شده است.

وي افزود: حجم اين سد 45 ميليون متر مکعب است و حجم تنظيمي آن 2/25 ميليون متر مکعب است.

ضروري ادامه داد: در اين منطقه سيلاب هاي زيادي اتفاق مي افتاد بنابراين حجم مخزن سد را ما با توجه به اين موضوع طراحي کرديم.

ضروري با اشاره به اينکه تا سال 1410 آب شرب ملاير با اين سد تامين مي شود گفت: هدف از اين سد تامين حق‌آبه اراضي پايين دست اين رودخانه است که در سال‌هاي کم آبي دچار خشکسالي نشوند.

معاون طرح و توسعه آب منطقه اي ادامه داد:با ساخت اين سد 2روستا و 7 کيلومتر راه مواصلاتي زير آب مي رود که براي هر دو مناطق جايگزين در نظر گرفته و احداث شده است.

وي بااشاره به اختصاص 28 ميليارد تومان بودجه به اين سد گفت:16 ميليارد تومان امسال تخصيص و مشکل اعتبار سد مرتفع شده است. (روابط عمومي شرکت آب منطقه اي همدان)

کد خبر: 29
  تاریخ خبر : 1388/08/12
 1411
  دیدگاه کاربران
سایتـــ های مرتبطـ

آمار بازدیدکنندگان

  • کاربران آنلاین : 46
  • بیشترین بازدید همزمان : 507
  • بازدید امروز : 1,640
  • بازدید دیروز : 3,669
  • کل بازدید : 5,280,018
  • آخرین به روزرسانی : 1403/01/08 11:41:25
  • شناسه IP شما : 3.238.161.165

راه‌های تماس با ما

  • آدرس : همدان، خیابان جهاد، شرکت سهامی آب منطقه‌ای همدان
  • کدپستی : 6515914481
  • تلفن : 08138220737
  • فاکس : 08138220225
  • پست الکترونیکی : info[at]hmrw.ir
  • پیامک : 300074811
  • تلفن گویا :