|  رنگ  |  + 0 -  | 
ADA
بستن این پنجره
راهنما

این سایت مطابق با استاندارهای ADA برای نابینایان مناسب‌سازی شده و سازگاری این استاندارد در بخش‌های مختلف لحاظ گردیده است.
بستن این پنجره

مدیر دفتر حفاظت از منابع آب شرکت آب منطقه‌ای استان همدان در جمع طلاب و روحانیون:

امنیت غذایی در گرو حفظ منابع آب است

مدیر دفتر حفاظت از منابع آب شرکت آب منطقه‌ای همدان گفت: در استان همدان در طی سالیان گذشته هر سال نیم الی یک متر سطح آب های زیر زمینی کاهش یافته است.

به گزارش روابط عمومی شرکت آب منطقه ای استان همدان، مدیر دفتر حفاظت از منابع آب شرکت آب منطقه‌ای استان همدان در جمع طلاب و روحانیون با بیان اینکه اقتصاد استان همدان متکی به بخش کشاورزی است، گفت: سیاست استان همدان از دیرباز بر پایه کشاورزی بوده است. و حفظ کشاورزی با حفظ و بهره برداری بهینه از منابع آب مقدور خواهد بود.

 احمدی رحمت افزود: براساس بررسی و مطالعات انجام شده حدود  90 درصد مصرف آب استان در بخش کشاورزی، 8 درصد در بخش  شرب و بهداشت و 2 درصد مربوط به صنعت و خدمات می باشد.

وی با اشاره به توزیع مصرف آب در بخش های مختلف نیز تصریح کرد: توزیع مصرف بیانگر این است که اگر هدف کار ترویجی در جهت اصلاح الگوی مصرف و مدیریت مصرف باشد مهمترین جامعه هدف ما بخش کشاوزی و کشاورزان عزیز خواهد بود.

احمدی رحمت با بیان اینکه در گذشته میانگین بارش استان 350 میلیمتر در سال بوده است، ابراز کرد: در سالیان اخیر با توجه به برور خشکسالیها میانگین بارش در استان به 330 میلیمتر رسیده است.

وی خاطرنشان کرد: میانگین بارش در دنیا 800 میلمتر و در ایران 250 میلیمتر است که با این احتساب کشور ما حدود یک سوم میانگین بارندگی در دنیا را دارد و این خود نشان دهنده ای آن است که باید در مصرف آب صرفه جویی کرد چرا که ما در منطقه خشک و نیمه خشک کره زمین  قرار داریم.

مدیر دفتر حفاظت از منابع آب شرکت آب منطقه‌ای استان همدان با اشاره به اینکه در متون دینی ما به صرفه جویی در آب اهمیت داده شده است، گفت: در قرآن کریم آیات و روایات حتی مواردی هشدار دهنده  در خصوص مدیریت مصرف آب وجود دارد و مراجع اعظام تقلید همگی به دقت و صرفه جویی در مصرف آب تاکید نموده اند.

احمدی رحمت اظهار کرد: آب های سطحی و  زیرزمینی جزو انفال محسوب می شود به این معنی است که همه احاد مردم از این آب سهیم هستند و کسی که مجوزچاه دارد صاحب و مالک آب نیست بلکه اجازه بهره برداری به آن داده شده است و متولی مطابق قانون به نمایندگی از حاکمیت وزارت نیرو است .

وی با بیان اینکه نصب کنتور هوشمند بر روی چاه ها به دلیل اندازه گیری میزان مصرف آب می باشد، گفت: برخی از افرادی که مجوز چاه را اخذ کردند برداشت بی رویه و بیش از حد مجاز را دارند.

 وی ضمن تشریح  محدوده ی اصلی چاه ها و حوزه های آبریز، ابراز داشت: همدان-بهار،کبودراهنگ، رزن _ قهاوند، ملایر، اسدآباد، تویسرکان و نهاوند هفت محدوده ای مطالعاتی اصلی استان هستند که همگی دارای کسری مخزن می باشند و سالانه شاهد افت سطح آب زیرزمینی بوده ایم.

وی تصریح کرد: از دست دادن و کاهش منابع آب زیرزمینی تبعاتی همچون از دست دادن مشاغل و عدم کیفیت مناسب آب را در پی دارد بنابراین قانونگذار اجازه هیچ گونه توسعه و برداشت بی رویه را نداده است.

مدیر دفتر حفاظت از منابع آب شرکت آب منطقه‌ای استان همدان افزود: آب در بین ذرات خاک، سنگ و خاک جریان دارد و به واسطه حفر چاه و بهره برداری بی رویه آب از حالت تعادل تغذیه و تخلیه بهم خورده و  ذرات خاک فشرده می شوند و باعث نشست زمین می شود و در برخی از مناطق استان این مهم اتفاق افتاده است.

احمدی رحمت گفت: استان ما یکی از استان هایی است که دارای فروچاله است که این نیز از تبعات بهره برداری بی رویه منابع آب است.

وی بیان داشت: با توجه به همت همه دستگاه ها از جمله استانداری، دستگاه قضایی و سایر دستگاها طرح احیا بخشی منابع آب را اجرا کردیم و موجب جلوگیری از افت آب و جبران آن شده است.

وی ضمن درخواست آب منطقه ای از طلاب و روحانیون را تبیین فرمایشات مقام معظم رهبری مبنی بر صرفه جویی مصرف آب و عمل به قوانین و مقررات این حوضه بیان کرد.  ایشان افزود: با اتکا به منابع آبی و بهره برداری بهینه برابر قوانین و مقررات می توانیم امنیت غذایی را حفظ کنیم و مانع نابود شدن کشاورزی شویم. و با اصلاح الگوی کشت و ارتقا بهره وری  باعث ارتقای بیش از پیش استان از لحاظ اقتصادی و اجتماعی شویم.

روابط عمومی شرکت آب منطقه ای استان همدان

کد خبر: 1514
  تاریخ خبر : 1398/03/27
 همایون
 729
سایتـــ های مرتبطـ

آمار بازدیدکنندگان

  • کاربران آنلاین : 34
  • بیشترین بازدید همزمان : 507
  • بازدید امروز : 1,095
  • بازدید دیروز : 6,156
  • کل بازدید : 5,361,437
  • آخرین به روزرسانی : 1403/01/29 12:18:20
  • شناسه IP شما : 3.146.221.204

راه‌های تماس با ما

  • آدرس : همدان، خیابان جهاد، شرکت سهامی آب منطقه‌ای همدان
  • کدپستی : 6515914481
  • تلفن : 08138220737
  • فاکس : 08138220225
  • پست الکترونیکی : info[at]hmrw.ir
  • پیامک : 300074811
  • تلفن گویا :