|  رنگ  |  + 0 -  | 
ADA
بستن این پنجره
راهنما

این سایت مطابق با استاندارهای ADA برای نابینایان مناسب‌سازی شده و سازگاری این استاندارد در بخش‌های مختلف لحاظ گردیده است.
بستن این پنجره

نشست مدیرعامل شرکت آب منطقه ای همدان با تشکل های مردمی

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای همدان با تشکل های مردمی استان دیدار وگفتگو کرد

به گزارش روابط عمومی شرکت آب منطقه ای همدان، در ابتدای این نشست مهندس منصور ستوده مدیرعامل شرکت آب منطقه ای همدان ضمن تشریح سیمای منابع آب کشور گفت: با توجه به اینکه بیشتر وسعت کشور ما نیمه خشک و فرا خشک است مدیریت منابع آبی کشور بسیار حیاتی وضروری است.

وی با بیان اینکه بیش از 90 درصد منابع آبی استان در بخش کشاورزی مصرف می شود، افزود: این در حالی است که متوسط جهانی مصرف آب در بخش کشاورزی تقریبا 70 درصد است.

ستوده یادآور شد: بیش از نیمی از  609 محدود مطالعاتی در کشور با برداشت بیش از حد از منابع آب زیرزمینی ممنوعه شده است که ضرورت دارد تمام دستگاه ها در اجرای طرح احیا و تعادل بخشی منابع آب زیرزمینی همکاری کنند، تا منابع آب زیرزمینی را به تعادل رساند.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای همدان افزود: طبق آمار سهم سرانه آب در 40 سال گذشته به ازای هر نفر 7000 متر مکعب در سال بوده که با افزایش جمعیت و برداشت بیش از حد از منابع آب، این میزان در چند سال اخیر به کمتر  از 1700 متر مکعب در سال به ازای هر نفر رسیده است و این موضوع حاکی از آن است که کشور وارد تنش آبی شده است.

ستوده با بیان اینکه طبق آمار و شواهد در استان همدان شرایط برای توسعه بخش کشاورزی وجود ندارد، گفت: میزان اب مصرفی در بخش صنعت کمتر از 3 درصد و بسیار پایین است این درحالیست در جهان آب تخصیص داده شده به بخش صنعت بیشتر از 20 درصد است.

وی افزود: متوسط بارندگی در استان 330 میلی متر است که طی چند سال اخیر با کمبود بارش مواجه بودیم و این امر باعث شده است آب سطحی وروان آب ها در استان بشدت کاهش یابد وتنها در بخشهای جنوبی استان وضعیت مناسبتری نسبت به بقیه دارند.

ستوده گفت: در استان در بخش آبهای زیر زمینی با کسری مخزن حدود 210 میلیون مترمکعبی مواجه هستیم که نشان دهنده این است برداشت بیش از حد ازمنابع آب زیرزمینی هرسال بیشتر میشود واین امرباعث کسری مخزن می شود.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای همدان تصریح کرد: تمامی دشت های استان ممنوعه است ودشت کبودرآهنگ باتوجه به افت زیاد منابع آب زیرزمینی دشت ممنوعه بحرانی شده است ودشت های دیگراستان نیز در صورت ادامه این روند ممنوعه بحرانی خواهد شد.

ستوده افزود: برداشت های بی رویه باعث ایجاد فروچاله در دشت ها خواهد شد که در دشت کبودرآهنگ و رزن - قهاوند این اتفاق افتاده است و در سایر دشت ها امکان وقوع این امر خارج از تصورنیست.

وی تاکید کرد: طرح احیاء وتعادل بخشی منابع آب زیرزمینی است که دارای 15پروژه است و 11پروژه آن درحوزه آب منطقه ای است که میتوان انسدادچاههای غیرمجازونصب کنتورهای هوشمند آب وبرق و تشکیل گروه های گشت وبازرسی را از مهمترین بخش آن نام برد که هدف آن تعادل در بخش آب است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای همدان افزود: هدف از اجرای این طرح ایجاد تعادل در سفره های آب زیرزمینی است و به نوعی همسان نمودن عرضه وتقاضا در بخش آب است.

وی گفت: یکی دیگر از پروژه های این طرح تشکیل تشکل های آب بران است که در بین کشاورزان تشکیل خواهد شد و متقاضیان نمایندگانی را از بین خود انتخاب می کنند تا مصرف آب را بتوانند بهتر مدیریت کنند.

ستوده گفت: از ابتدای سال آبی جاری تاکنون به میزان 389 میلیمتر بارندگی در استان داشتیم که نسبت به سال گذشته 3 درصد و نسبت به بلند مدت 16 درصد افزایش یافته است.

وی ادامه داد: در مجموع تاکنون تعداد 192 جلسه شورای حفاظت از منابع آب در استان و شهرستانها برگزار گردیده است .

ستوده تصریح کرد: در سال 96 تعداد 507 حلقه از چاههای غیرمجاز ودارای حکم قضائی با حجم آب صرفه جویی شده بیش از 29 میلیون مترمکعب وعمق انسداد 15 کیلومتر پرو مسدودشده است.

وی تاکید کرد: در مجموع از ابتدای اجرای طرح احیاء و تعادل بخشی تاکنون تعداد 2853 حلقه چاه غیرمجاز با حجم آب صرفه جویی شده بیش از 230 میلیون مترمکعب وعمق انسداد 100 هزار متر پرو مسلوب المنفعه گردیده است.

ستوده افزود: در مجموع تعداد 3750 دستگاه کنتور هوشمند آب وبرق بر روی چاههای مجاز نصب گردیده که بیشترین آنها مربوط به شهرستان همدان و اسدآباد است.

وی ادامه داد: تعهد ما برای نصب کنتور در سال96 تعداد 400 دستگاه بوده است که بیش از 400 دستگاه نصب شد، که پیشرفت بیش از 100درصدی نسبت به تعهد نصب را نشان میدهد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای همدان در پایان گفت: تشکل های مردمی بعنوان سفیران آب می توانند بسیار به ما کمک کنند تا بتوانیم به اهداف خود که همان حفظ منابع آبی است دست پیدا کنیم و از همکاری وهمراهی سازمان های مردم نهاد در همه زمینه ها استقبال می کنیم.

گفتنی است که درپایان این نشست نمایندگان تشکل های مردمی با مدیرعامل شرکت آب منطقه ای همدان به بحث و تبادل نظر پرداختند.

روابط عمومی شرکت آب منطقه ای همدان

 

کد خبر: 1339
  تاریخ خبر : 1397/05/11
 همایون
 756
سایتـــ های مرتبطـ

آمار بازدیدکنندگان

  • کاربران آنلاین : 55
  • بیشترین بازدید همزمان : 507
  • بازدید امروز : 3,071
  • بازدید دیروز : 2,784
  • کل بازدید : 5,351,350
  • آخرین به روزرسانی : 1403/01/29 12:18:20
  • شناسه IP شما : 18.118.1.232

راه‌های تماس با ما

  • آدرس : همدان، خیابان جهاد، شرکت سهامی آب منطقه‌ای همدان
  • کدپستی : 6515914481
  • تلفن : 08138220737
  • فاکس : 08138220225
  • پست الکترونیکی : info[at]hmrw.ir
  • پیامک : 300074811
  • تلفن گویا :