|  رنگ  |  + 0 -  | 
ADA
بستن این پنجره
راهنما

این سایت مطابق با استاندارهای ADA برای نابینایان مناسب‌سازی شده و سازگاری این استاندارد در بخش‌های مختلف لحاظ گردیده است.
بستن این پنجره

همدان داراي بيشترين کاهش بارندگي در بين 31 استان کشور

مديرعامل شرکت آب منطقه‌اي همدان گفت: در بين 15 استان دچار خشکسالي، بيشترين کاهش بارندگي (35 درصد)‌در استان همدان اتفاق افتاده است و از نظر بارندگي استان همدان در رتبه آخر يا رتبه 31 قرار دارد.

 

به گزارش روابط عمومي شرکت آب منطقه اي همدان علي کمنداني گفت  از نظر آب و هوايي يکي از خشک‌ترين سالهاي طي چندين سال گذشته را تجربه مي‌کنيم، بر اساس آمار سازمان هواشناسي کشور بارندگي استان 232 ميليمتر است که نسب به بارش متوسط بلندمدت استان (347 ميليمتر) 35 درصد کاهش را نشان ميدهد.

کمنداني افزود از مجموع 31 استان کشور، 6 استان بارندگي بيشتر از متوسط بلندمدت، 10 استان بارندگي در حد متوسط و 15 استان هم داراي بارندگي کمتر از متوسط بلندمدت و دچار خشکسالي هستند. که در بين 15 استان دچار خشکسالي، بيشترين کاهش بارندگي (35 درصد)‌در استان همدان اتفاق افتاده است  و از نظر کاهش بارندگي استان همدان در رتبه آخر يا رتبه 31 قرار دارد. وي کاهش بارش استان 35 درصد  بيان کرد و افزود: در برخي از  شهرستانها  مانند همدان اين کاهش به 40 درصد هم رسيده است.

مهندس علي کمنداني علاوه بر کاهش بارش عوامل ديگري را  تشديد خشکسالي اتفاق افتاده در استان همدان موثر دانست  و در اين باره گفت:  با توجه به بارش کم برف در زمستان سال 91 ذخاير برف در ارتفاعات مشرف به دشتها بشدت کاهش يافت و  از آنجا که  عمده جريانات آب سطحي استان در فصل بهار از ذوب تدريجي برفها حاصل مي‌شود، به  همين دليل در بهار سال 92 حجم جريانات آب سطحي استان نيز  کاهش يافت و در اکثر رودخانه‌هاي استان اصلاً آبي جاري نشد و رودخانه‌هايي هم که اندک آبي داشتند بسرعت خشک شدند. از طرفي  در بهار و تابستان امسال درجه حرارت هوا چند درجه بيشتر از سالهاي گذشته بود که اين موضوع هم تبخير و هم مصارف آب را نسبت به سالهاي گذشته افزايش داد.

وي ادامه داد: براساس شاخص SPI که شاخصي براي سنجش ميزان خشکسالي است، در سال آبي 92-91 در حوزه‌هاي آبريز شمالي استان شامل شهرستانهاي همدان، بهار، کبودراهنگ، فامنين و رزن خشک سالي بسيار شديد و در حوزه‌هاي آبريز جنوبي استان شامل شهرستانهاي ملاير، نهاوند، تويسرکان و اسدآباد خشکسالي شديد حاکم است و بطوريکه در حال گذر از يکي از خشک‌ترين سالهاي استان همدان نسبت به خشکساليهاي دوره‌هاي قبل هستيم.

کمنداني از سد اکباتان  به عنوان يکي از اصلي‌ترين منابع تأمين کننده آب شرب شهر همدان  نام برد و گفت:  درحوزه آبريز اين سد متوسط بارندگي بلندمدت 347 ميليمتر است  و بطور متوسط ساليانه 54 ميليون مترمکعب آب از طريق رودخانه‌هاي يلفان و  ابرو وارد مخزن سد اکباتان مي‌شود.

که امسال بارندگي اتفاق افتاده در حوزه آبريز اين سد 296 ميليمتر و حجم آبي که وارد مخزن سد اکباتان شد 14 ميليون مترمکعب  بود.

وي افزود: در حوزه آبريز سد اکباتان  عليرغم اينکه کاهش بارش 15 درصد  بوده اما جريانات سطحي و آب ورودي به سد 74 درصد کاهش يافت  که اين روند ناشي ازکاهش بارش ، افزايش درجه حرارت در زمستان پارسال  وکاهش ذخاير برف در ارتفاعات مشرف به حوزه سد بوده است.

کمنداني با بيان اينکه در سال آبي 87-86 کاهش بارش و خشکسالي هم در استان و هم در حوزه سد اکباتان اتفاق افتاد افزود: در آن سال بارش استان 229 ميليمتر، بارش حوزه سد 209 ميليمتر و حجم جريان ورودي به مخزن 23 ميليون مترمکعب بود.

 و عليرغم اينکه بارش سال 87-86 کمتر از بارش امسال بود ولي جريان سطحي وارده به مخزن سد بيشتر از امسال بود و بطوريکه  حجم جريان امسال 40 درصد کاهش را نسبت به سال 87-86 نشان مي دهد. در نتيجه شدت و تأثيرات خشکسالي امسال بسيار شديدتر از خشکساليهاي دوره‌هاي گذشته استان  است.

وي شدت تأثيرات خشکسالي در منابع آبهاي زيرزميني  را بسيار بيشتر از تأثيرات آن در منابع آبهاي سطحي دانست و در اين باره توضيح داد:  زمانيکه  بارشها کاهش مي‌يابد تغذيه منابع زيرزميني نيز متناسب با کاهش بارشها،  با کاهش  مواجه مي شود  و يک خشکسالي مشابه منابع سطحي، در منابع زيرزميني نيز اتفاق مي‌افتد و به دليل اينکه در خشکسالي ها منابع سطحي کفاف نيازها را نمي‌دهند، جبران آن با برداشت بيشتر از ذخاير زيرزميني صورت مي‌گيرد و تأثيرات مضاعفي را به منابع زيرزميني تحميل مي کند که  امسال اين تأثيرات براي مصرف‌کنندگان آب بويژه آب شرب روستايي ،شهري ، صنعت و کشاورزي کاملاً محسوس بوده است.

روابط عمومي شرکت آب منطقه اي همدان

کد خبر: 126
  تاریخ خبر : 1392/06/04
 2057
  دیدگاه کاربران
سایتـــ های مرتبطـ

آمار بازدیدکنندگان

  • کاربران آنلاین : 8
  • بیشترین بازدید همزمان : 507
  • بازدید امروز : 2,122
  • بازدید دیروز : 2,006
  • کل بازدید : 5,344,701
  • آخرین به روزرسانی : 1403/01/25 12:31:57
  • شناسه IP شما : 18.222.69.152

راه‌های تماس با ما

  • آدرس : همدان، خیابان جهاد، شرکت سهامی آب منطقه‌ای همدان
  • کدپستی : 6515914481
  • تلفن : 08138220737
  • فاکس : 08138220225
  • پست الکترونیکی : info[at]hmrw.ir
  • پیامک : 300074811
  • تلفن گویا :