|  رنگ  |  + 0 -  | 
ADA
بستن این پنجره
راهنما

این سایت مطابق با استاندارهای ADA برای نابینایان مناسب‌سازی شده و سازگاری این استاندارد در بخش‌های مختلف لحاظ گردیده است.
بستن این پنجره

کسب رتبه برتر استان همدان در اجرای طرح احیا

مدیر عامل شرکت آب منطقه ای همدان با بیان اینکه این شرکت در اجرای طرح احیا و تعادل بخشی منابع آب زیرزمینی رتبه برتر را کسب کرده است گفت: اجرای کامل 15 پروژه این طرح، موجب بهبود وضعیت منابع آب زیرزمینی استان خواهد شد.

به گزارش روابط عمومی شرکت آب منطقه ای همدان، مهندس منصور ستوده در جمع خبرنگاران با اشاره به اینکه محدودیت آب در سراسر دنیا اتفاق افتاده و آب به عنوان کالای اساسی و امنیتی مطرح می‌شود، اظهار کرد: سه درصد آب‌های سطح دنیا شیرین بوده و مابقی شور است.

وی با بیان اینکه محدودیت‌های بارش و منابع آبی در استان همدان بالاست، اظهار کرد: شرکت آب‌منطقه‌ای به عنوان شرکت مادر تخصصی متولی تامین و مطالعات حوزه آب است که باید این وظایف را در سه حوضه آبریز اجرایی کند.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای همدان با اعلام اینکه سال گذشته 362 میلیمتر بارندگی در سطح استان همدان رخ داده است، افزود: امسال تاکنون 86 میلیمتر بارندگی داشتیم که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته 40 درصد و نسبت به بلندمدت 48 درصد کاهش داشته است.

وی سرانه آب تجدیدپذیر استان همدان را یک‌هزار و 478 مترمکعب در سال اعلام کرد و گفت: در حال حاضر براساس شاخص‌های جهانی کشور وارد تنش آبی شدید شده است.

وی با اشاره به اینکه آب ورودی به مرزهای استان 55 میلیون مترمکعب است، اظهار کرد: 441 میلیون مترمکعب به طور متوسط از استان خارج می‌شده است.

ستوده بیان کرد: سالانه 450 میلیون مترمکعب از منابع آب سطحی برداشت شده و مابقی رهاسازی می‌شود تا حق آبه سایر استان‌های حوضه کرخه رعایت شود.

وی با اشاره به اینکه حجم آب مصرفی استان در حال حاضر دو هزار و 248 میلیون مترکعب است، عنوان کرد: اگر این عدد با منابع آب تجدیدپذیر استان همدان مقایسه شود نشان می‌دهد که 87 درصد از منابع تجدیدپذیر استفاده شده است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای همدان با بیان اینکه هشت رودخانه اصلی در سطح استان همدان وجود دارد، گفت: با توجه به برداشت‌های انجام شده وضعیت رودخانه‌ها مناسب نیست.

وی با اعلام اینکه به طور متوسط تراز آب زیرزمینی دشت‌های استان همدان 91 سانتیمتر در سال افت می‌کند، اظهار کرد: بیشترین افت در دوره آماری مربوط به دشت کبودراهنگ است که براساس این دوره 42 متر افت داشته است.

ستوده با بیان اینکه متوسط تغییرات حجم مخزن سالانه 201 میلیون مترمکعب کاهش داشته است، اظهار کرد: 13 محدوده مطالعاتی در سطح استان همدان وجود دارد که هفت محدوده مستقل بوده و مابقی با استان‌های دیگر مشترک است.

وی با اشاره به اینکه سه دشت اسدآباد، رزن ـ قهاوند و کبودراهنگ ممنوعه بحرانی و مابقی ممنوعه هستند، عنوان کرد: در شرایط فعلی تخصیص طرح‌های توسعه منابع آب 252 میلیون مترمکعب است که 85 میلیون مترمکعب مربوط به تخصیص کشاورزی، 18.5 میلیون مترمکعب به شرب، 45 میلیون مترمکعب مربوط به سهم محیط زیست و نیم میلیون مترمکعب مربوط به تغذیه است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای همدان بیان کرد: پساب تولیدی تصفیه خانه‌های استان در افق طرح 82 میلیون مترمکعب است که شناسایی شده و برخی نیز استفاده می‌شود.

وی با اعلام اینکه در بخش سدها، 7 سد مخزنی در حال اجرا با حجم مخزن 126 میلیون مترمکعب و حجم تنظیم 180 میلیون در استان همدان وجود دارد، گفت: سدهای در حال بهره‌برداری استان همدان در حال حاضر اکباتان، آبشینه و شیرین‌سو است که 50 میلیون مترمکعب ذخیره دارد.

ستوده با اشاره به اینکه 16 تغذیه مصنوعی در حال بهره‌برداری در استان همدان وجود دارد، گفت: در استان 37 طرح عمرانی وجود دارد که تنها پروژه آبرسانی از سد تالوار به همدان ملی بوده و 13 پروژه ملی استانی و 23 پروژه استانی داریم.

وی با بیان اینکه دو پروژه سرمایه‌گذاری به روش bot به ارزش 67 میلیارد تومان در سطح استان همدان در حال اجراست، گفت: ایستگاه پمپاژ و تصفیه خانه ملایر با 55 درصد پیشرفت فیزیکی و تصفیه‌خانه سد سرابی با 35 درصد پیشرفت فیزیکی این پروژه‌هاست.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای همدان با اشاره به اینکه دو طرح از طریق فاینانس داخلی توسط سرمایه‌گذار بخش خصوصی در دست اجراست، گفت: سد خرم رود تویسرکان با تخصیص 4 میلیون مترمکعب و اعتبار 316 میلیارد تومانی یکی از این پروژه‌هاست که پنج درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

وی عنوان کرد: اجرای سدگرین با حجم مخزن 22 میلیون مترمکعب دیگر پروژه این بخش است که 353 میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد و دارای 10 درصد پیشرفت فیزیکی است.

ستوده درباره اقدامات انجام شده در دولت تدبیر و امید نیز گفت: مطالعه و احداث تصفیه خانه فاضلاب در شهرهای استان، اجرای خط انتقال پساب فاضلاب همدان به طول 44 کیلومتر با 88 میلیارد تومان، انجام دو قرارداد bot، استفاده از فاینانس داخلی با رقم 670 میلیارد تومان درگرین و خرم رود، احداث تصفیه خانه و استفاده از آب رودخانه عباس آباد، دره مرادبیگ و خاکو در فصول غیرزراعی و اجرای مصوبات شورای عالی آب کشور از جمله اقدامات دولت در حوزه آب بوده است.

وی درباره طرح احیا و تعادل بخشی منابع آب زیرزمینی بیان کرد: 15 پروژه در قالب این طرح در نظر گرفته شده است که سه وزارت خانه نیرو، جهاد کشاورزی و سازمان زمین شناسی عهده‌دار آن هستند. 11 پروژه مربوط به وزارت نیرو، سه پروژه مربوط به وزارت کشاورزی و یک پروژه مربوط به سازمان زمین شناسی است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای همدان بیا کرد: با اجرای طرح احیا و تعادل‌بخشی در طول برنامه ششم افت دشت‌ها باید پایین نرود و ثابت بماند و از برنامه ششم به بعد سطح آب زیرزمینی باید اقدامات لازم افزایش یابد.

وی بیان کرد: انسداد چاه‌های غیرمجاز، جلوگیری از اضافه برداشت و آبخیزداری در اولویت کاری قرار دارد که این اقدامات با حمایت‌های استاندار، معاون عمرانی، رئیس دستگاه قضایی، روسای دادگستری، فرمانداران، سازمان بازرسی و نهادهای نظارتی عملیاتی شده است و استان همدان رتبه نخست را در اجرای طرح تعادل بخشی در سه سال متوالی کسب کرده است.

ستوده با اشاره به اینکه از ابتدای دولت تدبیر و امید 2 هزار و 703 حلقه چاه غیرمجاز در سطح استان همدان مسدود شده است، بیان کرد: انسداد چاه‌ها سبب صرفه‌جویی 223 میلیون مترمکعب شده است.

وی با اعلام اینکه 3 هزار و 100 مورد جلوگیری از حفر چاه غیرمجاز صورت گرفته است، عنوان کرد: هزار و 300 دستگاه حفاری غیرمجاز در استان همدان مسدود شده‌اند.

ستوده عنوان کرد: 3540 دستگاه کنتورهای هوشند آب و برق بر روی چاه‌ها نصب شده که از این عدد 2247 دستگاه در دوران دولت تدبیر و امید بوده است.

وی از ارائه خدمات الکترونیکی برای نخستین بار در همدان به صورت پایلوت خبر داد و گفت: این خدمات در سامانه ساماب ارائه می‌شود که همدان در این زمینه پیشرو بوده است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای همدان افزود: تمام خدمات آب زیرزمینی، سطحی، رودخانه‌ها، چاه‌های برقی، کشاورزی، آب شرب و پرداخت قبوض از طریق این سامانه انجام می‌شود که در حال حاضر همدان اجرا کرده است.

وی افزود: 54 خدمت آب زیرزمینی در شرایط فعلی به دفاتر پیشخوان ارائه شدده است و خدمت از این طریق انجام می‌شود.

روابط عمومی شرکت آب منطقه ای همدان

کد خبر: 1236
  تاریخ خبر : 1396/11/18
 علی
 861
سایتـــ های مرتبطـ

آمار بازدیدکنندگان

  • کاربران آنلاین : 42
  • بیشترین بازدید همزمان : 507
  • بازدید امروز : 3,606
  • بازدید دیروز : 3,669
  • کل بازدید : 5,281,984
  • آخرین به روزرسانی : 1403/01/08 11:41:25
  • شناسه IP شما : 54.224.90.25

راه‌های تماس با ما

  • آدرس : همدان، خیابان جهاد، شرکت سهامی آب منطقه‌ای همدان
  • کدپستی : 6515914481
  • تلفن : 08138220737
  • فاکس : 08138220225
  • پست الکترونیکی : info[at]hmrw.ir
  • پیامک : 300074811
  • تلفن گویا :