|  رنگ  |  + 0 -  | 
ADA
بستن این پنجره
راهنما

این سایت مطابق با استاندارهای ADA برای نابینایان مناسب‌سازی شده و سازگاری این استاندارد در بخش‌های مختلف لحاظ گردیده است.
بستن این پنجره

در شورای حفاظت از منابع آب رزن مطرح شد :

شهرستان رزن رتبه نخست حفاظت از منابع آبی در استان

سرپرست شرکت آب منطقه ای همدان با اشاره به اینکه افت سطح ایستایی آّب در دشت رزن-قهاوند کاهش یافته است، گفت : رزن رتبه نخست حفظ منابع آبی در استان همدان را کسب کرد.

به گزارش روابط عمومی شرکت آب منطقه ای همدان، مهندس منصور ستوده در شورای حفاظت از منابع آبی شهرستان رزن ضمن ابراز رضایت از اقدامات صورت گرفته در راستای حفظ منابع آب در شهرستان رزن گفت: شهرستان رزن در بحث پرکردن چاه های غیر مجاز و صرفه جویی منابع آب رتبه نخست استان را داراست .

وی در خصوص کاهش دبی و اصلاح پروانه چاه های آب گفت: با توجه به اینکه دشت رزن -قهاوند به صورت ممنوعه بوده و امکان  توسعه بخش کشاورزی در آن وجود ندارد بنابراین با توجه به سند قانونی افراد نمی توان دبی را کاهش داد و به دیگر بخش ها اختصاص داد ولی در غالب بحث صرفه جویی می توان بحث دبی آب را کاهش داد

ستوده تصریح کرد ضمن اینکه  مصوبه شورای عالی آب کشور است و حجم آب قابل برداشت به وزارت جهاد ابلاغ شده است لذا برای اینکه بتوانیم افت سطح آب زیرزمینی  دشت رزن قهاوند که سالیانه یک  متر بود و با اقدامات صورت گرفته به 80 سانتی متر رسیده و طی سال گذشته به 60 سانتیمتر نیز رسیده بود ادامه داده شود تا اینکه به سطح ثابتی برسد و کاهشی نداشته باشد تا در نهایت در برنامه ششم توسعه افزایش سطح آب های زیر زمینی را داشته باشیم

وی گفت: چاه های غیر مجاز اطراف قنات ها، چاه های غیر مجاز اطراف چاه های آب شرب شهری و روستایی در اولویت پر نمودن قرار دارند.

ستوده افزود: استفاده استان های همجوار از منابع زیرزمینی و عدم برخورد با برداشت های بی رویه از مواردی است که  در حال پیگیری است  و مکاتباتی نیز در این خصوص صورت گرفته است

سرپرست شرکت آب منطقه ای همدان اظهار داشت: دشت رزن –قهاوند با توجه به اقدامات مطلوب صورت گرفته به عنوان دشت پایلوت جهت اجرای پروژه پانزده گانه طرح تعالی بخشی آبهای زیرزمینی در سطح استان انتخاب شده است.

در ادامه این جلسه فرماندار رزن با بیان اینکه این  شهرستان نه تنها در سطح استان بلکه در سطح کشور نیز پیشتاز حفظ منابع آب است، گفت: مدیریت صحیح منابع آب است که باعث حفظ منابع آبی خواهد شد.

فتحعلی حسینی با عنوان اینکه حفظ منابع آبی مهمترین اولویت دولت تدبیر و امید در شهرستان رزن است افزود:  حفاظت از منابع آب های زیر زمینی و جاری و همچنین تلاش برای مصرف بهینه و صرفه‌جویی  از مهمترین اولویت های دولت تدبیر و امید در رزن به شمار می رود.

وی تصریح کرد تشکیل جلسات شورای حفاظت از منابع آب نشان از اهتمام دولتمردان به مقوله آب و همچنین بحران آب است.

حسینی گفت: به منظور جلوگیری از ایجاد بحران آب در شهرستان، چاه‌های کشاورزی به کنتور هوشمند مجهز شدند، 150 دستگاه کنتور نیز از اعتبارات دولتی در سال جاری نصب خواهد شد که در این رابطه براساس آمار ارائه شده صرفه‌جویی قابل توجهی در منابع آب شهرستان انجام شده است.

وی با بیان اینکه سند حفظ منابع آب در طول سه سال اخیر در شهرستان رزن تدوین شده است افزود: برنامه‌ریزی در راستای افزایش کشت محصولات کم‌آب‌بر از جمله زعفران و کاهش کشت محصولات پرآب‌بر از قبیل سیب زمینی و هندوانه دارای اثرگذاری بالایی بوده است.

فرماندار رزن افزود: از ابتدای سال 93 تاکنون برنامه‌ریزی صورت گرفته در این شهرستان در راستای مبارزه جدی با برداشت بی‌رویه ذخایر آبی بوده که در راستای حراست از منابع آبی طی سه سال اخیر بیش از 370 حلقه از چاه‌های غیر مجاز با اخذ حکم قضایی مسدود شده است.

حسینی اظهار داشت: در سال 93 بیش از 111 حلقه چاه غیر مجاز در سال 94 بیش از  107 چاه غیر مجاز و در سال گذشته نیز بیش از 155 حلقه چاه غیر مجاز با دستور قضایی مسدود شده است.

وی با تاکید بر رعایت اولویت‌بندی در انسداد چاه‌های غیر مجاز یادآور شد: تعداد 95 حلقه چاه دارای حکم انسداد هستند که از این تعداد 33 حلقه تا به امروز مسدود شده است .

حسینی ادامه داد: دشت رزن ـ قهاوند از سال 67 سالانه افت 90  سانتیمتری سطح ایستایی آب‌های زیرزمینی را به دنبال داشته است که با تدابیر اندیشیده شده در دولت در دو روستای فارسجین و امیرآباد افزایش سطح ایستایی آب‌های زیرزمینی را شاهد بودیم.

وی اظهار داشت: دشت رزن –قهاوند با توجه به اقدامات مطلوب صورت گرفته به عنوان دشت پایلوت جهت اجرای پروژه پانزده گانه طرح تعالی بخشی آبهای زیرزمینی در سطح استان انتخاب شده است.

فرماندار رزن با بیان اینکه از زمان روی کار آمدن دولت تدبیر و امید در شهرستان رزن بیش از 93 میلیون متر مکعب در مصرف آب صرفه‌جویی شده است افزود: شهرستان رزن با این میزان صرفه‌جویی رتبه نخست استان را در این امر به خود اختصاص داده است.

فرماندار شهرستان رزن با تأکید بر مدیریت و استفاده صحیح از منابع آب شهرستان گفت: اولویت اصلی شورای حفاظت از منابع آب شهرستان برخورد قانونی با چاه های حفر شده غیر مجاز و چاه‌هایی که اضافه برداشت دارند است و باید توجه داشت که حفاظت از این منابع حیاتی وظیفه همه دستگاه‌های شهرستان است.

حسینی آب را حساس‌ترین بحث کشور، استان و شهرستان عنوان کرد و گفت: می‌توان با برگزاری همایش‌های حفاظت از منابع آب و همچنین ایجاد و فعال کردن کمپین حفظ منابع آب گام‌های موثری در این راستا برداشت.

وی از انسداد تمامی چاه های غیر مجاز دارای حکم انسداد طی مهرماه و آبان ماه سالجاری خبر داد و گفت:کشاورزان از کشت محصولات آبی در زمین های تحت شرب این چاه ها خودداری کنند.

حسینی با بیان اینکه آب یکی از زیرساخت‌های مهم در توسعه اقتصادی و کشاورزی است و مدیریت صحیح آن برای ما بسیار ضروری است گفت: رزن در بحث ایجاد و توسعه گیاهان دارویی دارای پتانسیل‌هایی است که می شود به آن پرداخت.

وی با تأکید بر آگاهی‌بخشی به مردم برای صرفه‌جویی در مصرف آب گفت: باید فرهنگ صحیح مصرف منابع آب به مردم آموزش داده شود.

روابط عمومی شرکت اب منطقه ای همدان

کد خبر: 1133
  تاریخ خبر : 1396/07/02
 علی
 805
سایتـــ های مرتبطـ

آمار بازدیدکنندگان

  • کاربران آنلاین : 38
  • بیشترین بازدید همزمان : 507
  • بازدید امروز : 920
  • بازدید دیروز : 6,156
  • کل بازدید : 5,361,262
  • آخرین به روزرسانی : 1403/01/29 12:18:20
  • شناسه IP شما : 3.144.96.159

راه‌های تماس با ما

  • آدرس : همدان، خیابان جهاد، شرکت سهامی آب منطقه‌ای همدان
  • کدپستی : 6515914481
  • تلفن : 08138220737
  • فاکس : 08138220225
  • پست الکترونیکی : info[at]hmrw.ir
  • پیامک : 300074811
  • تلفن گویا :